Selecteer een pagina

12-stappen off-page optimalisatie checklist

12-stappen off-page optimalisatie checklist

Deze off-page optimalisatie checklist omvat 12 kritieke stappen:

1.      Evalueer je backlink profiel

Samenvatting: Controleer je backlink profiel met behulp van een hulpmiddel zoals Google Search Console, Ahrefs, of Moz. Kijk welke domeinen het meest naar je site linken, en ook welke pagina’s de meeste links verdienen. Als je Ahrefs of Moz gebruikt, bekijk dan je domain authority (DA) of domain rating (DR) voor een algemene score van je backlink profiel.

Voordat je je off-page SEO begint te optimaliseren, moet je je backlink profiel beoordelen, zoals met een van deze gratis tools:

Je kunt ook een betaald hulpmiddel gebruiken, zoals SEMrush, om je backlink profiel te onderzoeken.  Voor de snelste resultaten en analyse wil je waarschijnlijk een tool als Ahrefs, Moz, of SEMrush gebruiken. Houd er rekening mee dat de gratis versies van sommige van deze hulpmiddelen, zoals Moz, beperken hoeveel gegevens je kunt bekijken en onderzoeken.

Welk hulpmiddel je ook gebruikt, je zou toegang moeten hebben tot informatie als de volgende:

  • Aantal links naar je site
  • Aantal domeinen dat naar je site linkt
  • Aantal pagina’s met de meeste links
  • Ankertekst

Voor het gemak exporteer je deze gegevens naar een gemakkelijk toegankelijke plaats, zoals een Google Sheet. Als je een tool als Moz of Ahrefs gebruikt, krijg je’ook een DA of DR score voor je site. Deze scores meten de authoritativiteit van je website’s op basis van zijn backlink profiel.

Een hogere score staat gelijk aan meer autoriteit. Het’s belangrijk om te vermelden dat Google wel rekening houdt met de algemene autoriteit of betrouwbaarheid van een site’s, maar DA of DR niet gebruikt bij het bepalen van de plaats van een website’s positie in de zoekresultaten. Deze maatstaven zijn uniek voor Moz en Ahrefs en zijn nuttig bij het evalueren van het backlink profiel van jou en je concurrentie’s.

Als je klaar bent met het controleren van je backlink profiel, ga je naar de volgende stap in deze off-page SEO checklist.

2. Controleer je concurrenten op backlink profielen

Samenvatting: Krijg zicht op de sterkte van je backlink profiel door de backlink profielen van concurrenten te evalueren. Bekijk de backlink profielen van online en offline concurrenten met een tool als Ahrefs, Moz, of SEMrush, en exporteer die gegevens dan en sla ze op in een Google Sheet.

Volgende stap is het analyseren van de backlink profielen van je concurrenten.

Je kunt een hulpmiddel als Ahrefs, Moz, of SEMrush gebruiken om je concurrentie na te gaan. Google Search Console is echter geen optie om het backlink profiel van een concurrent’s te onderzoeken. Dat’komt omdat Google Search Console gegevens alleen beschikbaar zijn voor de site eigenaar of webmaster.

Hoewel je de backlink profielen van je directe concurrenten moet controleren, wil je ook de backlink profielen van je online concurrentie onderzoeken. Dit zijn concurrenten tegen wie je het opneemt in de zoekresultaten. In sommige gevallen zul je een overlapping hebben tussen je directe concurrenten en je online concurrenten.

Net als de vorige stap in deze off-site SEO checklist wil je deze gegevens exporteren naar een gemakkelijk toegankelijke plaats of document, zoals een Google Sheet. Zodra je deze gegevens geëxporteerd hebt, kun je ze gaan evalueren en vergelijken met die van jou. Je’zult deze gegevens dan gebruiken in stap zes!

3. Verbeter je interne linking

Samenvatting: Maak je off-page SEO strategie klaar voor succes door je interne linking bij te werken en te verbeteren. Streef ernaar dat elke pagina op je site drie links heeft (met geoptimaliseerde ankertekst) van bestaande pagina’s die er naar linken.

Voordat je je tijd gaat investeren in het maken van inhoud, promotie, of outreach, moet je eerst je website’s interne linking optimaliseren. Deze on-page SEO taak is van belang voor je off-page SEO inspanningen, want interne linking helpt bij de vindbaarheid van inhoud. Als je goed intern linkt, help je zoekmachine crawlers je inhoud te vinden, te begrijpen en te indexeren, wat pagina’s kan helpen hoger te scoren in de zoekresultaten.

Plus, je geeft link equity (ook wel link juice genoemd) door van pagina’s met hoge autoriteit, wat ook kan bijdragen tot betere rankings.  Begin met het verbeteren van je interne linking met deze tips:

  • Streef ernaar dat elke pagina drie interne links naar zich toe heeft
  • Gebruik relevante, trefwoord-geoptimaliseerde ankertekst bij het linken naar interne pagina’s
  • Voeg een website voettekst toe met links naar geschikte pagina’s, zoals product- of dienstencategorieën

Als je een kleine website hebt (denk aan 25 pagina’s of minder), zou dit deel van de off-page SEO checklist niet lang hoeven te duren.

Maak elke interne link waardevol en relevant voor de gebruiker. Je wilt dat iemand op die links klikt en iets krijgt dat’waardevol en nuttig is.

4. Herstel je 404 verwijzingen

Samenvatting: Gebroken links kunnen invloed hebben op je gebruikerservaring en off-page SEO, en daarom is het vinden en herstellen van 404 fouten een essentieel onderdeel van elke off-page SEO checklist.

Naast intern linken zal je bedrijf zich ook willen richten op gebroken links, ook 404 fouten genoemd.

Wanneer je een gebroken link hebt, leidt die nergens heen op je site, behalve naar een 404 pagina. Hoewel deze pagina’s gebruikers op je website kunnen houden door een lijst van relevante pagina’s op je site te geven, bieden ze een gebruiker weinig waarde en dienen ze als een rode vlag voor web crawlers. En niet te vergeten, het hebben van gebroken links kan je off-page SEO beïnvloeden.

Als een concurrent een domein opmerkt dat via een gebroken link naar je site linkt, geeft dat die concurrent een outreachkans. Die outreachkans kan je bedrijf niet alleen een link kosten, maar ook toekomstige klanten. Daarom moet je gebroken links opsporen en repareren.

Gebroken links komen meestal voor om de volgende redenen:

  • Verwijderde pagina
  • Mistypte URL

 

Naast het nu herstellen van deze fouten, wil je er ook een gewoonte van maken om op 404 fouten te controleren. Afhankelijk van hoeveel inhoud je produceert, en van hoeveel mensen aan je site werken, kun je Screaming Frog elke week, maand of kwartaal laten lopen.

5.      Optimaliseer je site’s on-page SEO

Samenvatting: Voltooi on-page optimalisaties in coördinatie met je off-page inspanningen om je rendement op investering (ROI) van SEO te maximaliseren. Volg de beste SEO praktijken (en gebruik de checklists die hier bijgevoegd zijn!) om aan de slag te gaan met het verbeteren van je zoekmachine rankings.

Off-page SEO en on-page SEO werken samen om je website een hoge plaats in de zoekresultaten te laten bereiken.

Dat’s waarom beide je aandacht nodig hebben. Als je het ene optimaliseert, maar het andere niet, zal je site niet zijn volle potentieel bereiken als het gaat om website verkeer, online leads, en inkomsten. Voor on-page SEO kun je volg deze checklist en richt je op de volgende praktijken:

  • Target long-tail keywords
  • Optimaliseer titeltags en metabeschrijvingen met trefwoorden
  • Haal een gezonde sleutelwoorddichtheid zonder keyword stuffing
  • Publiceer SEO inhoud regelmatig
  • Verwijder dubbele inhoud
  • Maak een responsive of mobielvriendelijk website-ontwerp
  • Onderhoud website toegankelijkheid
  • Verbeteren van de paginasnelheid
  • Gebruik HTTPS voor een maximale beveiliging van de website

De volgende checklists kunnen je bedrijf ook helpen zijn on-page SEO te verbeteren:

  • On-Page SEO Checklist
  • SEO Best Practices Checklist
  • Content Leesbaarheid Checklist
  • Blogpost Checklist
  • SEO & Website Redesign Checklist
  • Technische SEO Checklist
  • Website Toegankelijkheid Checklist

Als je klaar bent met je eerste on-page optimalisaties, kun je verder gaan met link building!

6. Beoordeel je link building mogelijkheden

Samenvatting: Beslis welke link building strategieën je bedrijf het meest waardevol bieden, en welke strategieën je kunt doen met je beschikbare tijd, middelen en ervaring. Streef ernaar je inspanningen te richten op twee of meer benaderingen, zoals gastbloggen, gebroken links, of betaalde reclame.

Link building is synoniem met off-page SEO.

Hoewel het’een van de meest voorkomende strategieën is om off-page SEO te verbeteren, is het’vaak ook de moeilijkste omdat het tijd, ervaring, en de medewerking van mensen buiten je invloed vereist. Gelukkig heb je een weinig mogelijkheden als het om link building gaat, en die omvatten:

  • Gebroken links
  • Outreachend
  • Lokale citaten
  • Betaalde reclame
  • Gastbloggen
  • Sociaal delen

In de meeste gevallen zal je bedrijf meer dan één link building strategie gebruiken. Welke je gebruikt, hangt echter af van je bedrijf en van jezelf. Bijvoorbeeld, misschien heb je niet de tijd of de middelen om te gastbloggen, dus richt je je in plaats daarvan op gebroken links en outreach.

Gebruik dit deel van de off-page SEO checklist om je opties af te wegen. Denk strategisch na over welke strategieën je de meeste waarde zullen bieden. Blijf echter realistisch als het gaat om wat je kunt doen.

Misschien zou je graag gastbloggen, maar met je bestaande verantwoordelijkheden is dat’geen haalbare strategie – tenzij je besluit samen te werken met een digitaal marketing bureau.

7. Steel de links van je concurrentie’s met broken link building

Samenvatting: Ga aan de slag met broken link building door na te gaan of er gebroken externe links zijn op sites waar je’een link van zou willen verdienen, zoals een industrieblog. Zoek dan inhoud op je site die die gebroken link kan vervangen. Reik vervolgens de hand naar die website.

Herhaal dit proces voor andere sites die naar diezelfde kapotte link linken.

Broken link building biedt je bedrijf een van de gemakkelijkste manieren om je backlink profiel op te bouwen. Je kunt broken link building samenvatten in de volgende stappen:

  • Vind een domein waar je’graag een link van zou verdienen (of controleer het backlink profiel van een concurrent’
  • Controleer op gebroken externe links met tools als Xenu, Ahrefs, en Check My Links
  • Vind een pagina op je site die zou werken als vervanger voor een kapotte link
  • Stuur een e-mail naar de schrijver, redacteur, of webmaster over de kapotte link en je pagina

Het mooiste van broken link building is dat je gebroken links in bulk kunt aanpakken. Als je één kapotte link vindt, kun je nagaan welke andere sites naar diezelfde kapotte link linken, en hen benaderen met je oplossing.  Enkele handige hulpmiddelen die je voor deze link building strategie kunt gebruiken zijn:

Over het algemeen wil je’beginnen met een hulpmiddel als Xenu of Check My Links om je eerste kapotte link te vinden. Als je echter eenmaal die eerste link gevonden hebt om op te richten, wil je Ahrefs gebruiken om alle websites en pagina’s te ontdekken die gebruikers naar die kapotte pagina sturen. Naast het gebruik van deze hulpmiddelen wil je’ook een aantal sjablonen samenstellen om je outreach inspanningen te ondersteunen.

In Gmail bijvoorbeeld kun je email-sjablonen maken, die je kunt gebruiken om deze link building strategie te versnellen.

8. Zorg dat je inhoud gevonden wordt met outreach

Samenvatting: Haal de meeste waarde uit outreach met tools als BuzzSumo en Inkybee, en ook met een lezersmentaliteit. Denk na over welk probleem je inhoud oplost, en gebruik dan je antwoord om je pitch voor een link kracht bij te zetten als je naar bloggers, redacteuren en webmasters schrijft.

Outreach is een andere krachtige link building strategie, hoewel dit meer tijd en vaardigheid vergt.

Deze link building strategie omvat de volgende stappen:

  • Bepaal voor welk stuk inhoud je een link wilt verdienen, zoals een blogpost
  • Onderzoek potentiële blogs of sites waar je inhoud waarde zou bieden
  • Pitch de schrijver, redacteur, of webmaster over het delen van of linken naar je inhoud

Voor de beste resultaten met deze strategie kun je overwegen blogs en onderwerpen te onderzoeken voordat je inhoud schrijft. Deze aanpak kan je helpen inhoud te cureren die bloggers al zullen willen hebben tegenover het proberen een invalshoek te vinden voor bestaande inhoud.  Onderwerp onderzoek voor off-page SEOEen paar hulpmiddelen die je kunt gebruiken om met deze link building tactiek aan de slag te gaan zijn:

Met deze hulpmiddelen kun je populaire onderwerpen onderzoeken, maar ook bloggers vinden om te pitchen. Plus, met een programma als Pitchbox kun je je inspanningen stroomlijnen, bijhouden en controleren, wat je kan helpen tijd te besparen en de resultaten van je werk te meten. Welke hulpmiddelen of tactieken je ook gebruikt voor deze link building strategie, denk aan je lezers.

Je wilt dat je inhoud een lezer waarde biedt. Als je inhoud dat niet doet’zal een schrijver, redacteur, of webmaster er geen link naar plaatsen, wat je off-page SEO inspanningen niet ten goede komt. Bedenk wat je inhoud aan een lezer geeft en gebruik dat als basis voor je pitch.

9.      Werk je lokale citatie- en directoryprofielen bij

Samenvatting: Gebruik vertrouwde lokale citatiesites en directory’s, zoals Google Mijn Bedrijf, om je off-page SEO te verbeteren. Voor de beste resultaten blijf je weg van spammy directory sites en gebruik je citation management tools zoals LocalFX om bedrijfsinformatie over directory’s bij te houden.

Lokale citaties en directories dienen als een grijs gebied in off-page SEO.

Vele bedrijven, vooral die welke nieuw zijn met off-site SEO, zullen deze link building strategie onbedoeld verkeerd gebruiken en misbruiken, zoals door hun website in te dienen bij spammy en onbetrouwbare directories. Dat betekent niet’dat je lokale citaties en directories niet in je off-page SEO moet opnemen.  Je wilt directory’s gebruiken zoals Google Mijn Bedrijf, bijvoorbeeld, want dat is een betrouwbare directory en een die een enorme rol speelt in local SEO, of je bedrijf’s verschijning in lokale zoekresultaten.

Als je besluit deze strategie deel te laten uitmaken van je off-page SEO checklist, gebruik dan deze tips om aan de slag te gaan:

  • Stel een lijst samen van betrouwbare directory en lokale citatiesites
  • Maak een profiel aan of dien je website in om in aanmerking te komen
  • Breng de meest recente informatie over je bedrijf’s naam, adres en telefoonnummer (NAP)
  • Update directory en plaatselijke citatie informatie regelmatig

In de meeste gevallen zal je bedrijf zich houden aan de meest bekende lijsten, zoals Google My Business, Yelp, en Apple Maps. Afhankelijk van je industrie kun je echter enkele gerenommeerde branchespecifieke directory sites ontdekken, die je off-page SEO kunnen helpen. Een uitdaging met deze link building strategie is echter dat ze onderhoud vergt.

Je wilt niet dat je vermelding, zoals op Google My Business, verouderd en onnauwkeurig wordt. Als je vermelding, vooral een die veel verkeer krijgt zoals Google My Business, verkeerde informatie deelt, zoals je uren, kan dat leiden tot ontevreden klanten en verloren leads. Dat’is waar een local citation management tool, zoals LocalFX of Moz Local, kan helpen.

Deze hulpmiddelen zullen je bedrijfsinformatie automatisch bijwerken over honderden lokale directories. Je voert je gegevens, zoals je nieuwe uren, maar één keer in, en dan doen deze hulpmiddelen de rest, wat je enorm veel tijd bespaart.

10.   Promoot je inhoud met betaalde advertenties

Samenvatting: Adverteer op advertentieplatforms als Google Ads en Facebook om je inhoud, zoals een infographic, tool, of onderzoeksstudie, te promoten en zo links naar je site te lokken. Haal de meeste waarde uit dit checklist-item voor off-page optimalisatie door advertentiecampagnes pro-actief te controleren en regelmatig te verbeteren.

Je bedrijf kan zijn off-page SEO ook verbeteren met betaalde advertenties.

Voorbeeld van sociale advertentie voor off-page SEOBedenk dat deze link building strategie aanbeveelt reclame te maken voor je inhoud om links aan te trekken, niet links te kopen om je inhoud te promoten. Met betaalde reclame, kun je geweldige inhoud, zoals een met gegevens onderbouwde studie, een handig hulpmiddel, of een infographic die je moet delen, aan publiciteit en tractie helpen. Een paar platforms die je kunt gebruiken om je inhoud te promoten zijn:

Als je besluit deze link-building strategie te gebruiken, zorg er dan voor dat je overtuigende advertenties maakt. Schrijf advertentieteksten die je publiek boeien en hen waarde bieden. Hoe zal je inhoud hen helpen?

Je moet ook visuals gebruiken die de aandacht trekken, of het nu’een opvallende foto, aangepaste grafiek, of professionele video is. Controleer ook regelmatig de prestaties van je advertentiecampagnes. Frequente monitoring, zoals in het begin elke week, kan je helpen trends en targetingmogelijkheden op te merken.

Je kunt bijvoorbeeld merken dat veel mensen je advertentie op mobiel zien en klikken, maar niet zo lang op je site blijven als desktop gebruikers, dus sluit je mobiele apparaten uit van je publiek.

11.   Deel je kennis (en site) met gastbloggen

Samenvatting: Gebruik gastbloggen om je bedrijf te helpen naamsbekendheid te verspreiden, en waardevolle backlinks te genereren. Onderzoek niche- en bekende blogs in je industrie. Stel dan een lijst van onderwerpen samen en pitch ze.

Afhankelijk van je pitch kun je de kans krijgen een gastblogpost te schrijven.

Gastbloggen is een andere waardevolle, zij het optionele, toevoeging aan je off-site SEO checklist. Je kunt gastbloggen in de volgende stappen onderverdelen:

  • Stel een lijst samen van branchesites die gastbloggers of artikelen van derden accepteren
  • Onderzoek elke site’s inhoud, toon, en publiek
  • Brainstorm een lijst van inhoudelijke onderwerpen die bij dat blog’s merk, publiek, en behoeften zouden passen
  • Contacteer de webmaster of redacteur van de site’s en pitch een van je onderwerpen

Als je idee wordt goedgekeurd, ga je’verder met het schrijven en reviseren van de inhoud. Afhankelijk van het blog zal je bericht voorzien zijn van een auteursbiografie en een link naar je website. Sommige blogs zullen deze link echter markeren als nofollow, wat crawlers vertelt die link niet te volgen.

Hoe dan ook, door op een andere website te mogen bloggen introduceer je je merk aan een nieuw publiek. Na verloop van tijd (en als het gepast is) kun je waarschijnlijk links binnen je inhoud invoegen terug naar je website. Als je bijvoorbeeld een blogbericht schrijft over hoe je dakgoten moet schoonmaken, kun je mogelijk teruglinken naar een blogbericht op je site dat vertelt waarom dakgoten schoonmaken belangrijk is.

Hoe je deze strategie ook benadert, concentreer je op het opbouwen van een relatie met deze bloggende sites. Relaties opbouwen met bloggers en site-eigenaars in je industrie kan je bedrijf helpen naamsbekendheid en merkvertrouwen op te bouwen. Het feit dat deze mensen graag met je bedrijf samenwerken kan ook leiden tot andere kansen en zelfs natuurlijke links.

12.   Plaats je inhoud op sociale media

Samenvatting: Gebruik sociale media platforms als Facebook, LinkedIn, en Instagram in je voordeel. Plaats en promoot hoogwaardige inhoud, zoals studies, tools, en quizzen, om shares, chatter, en links naar je website te genereren.

Sociale media biedt je bedrijf een gratis weg om inhoud te delen.

Als je het meeste wilt halen uit deze linkbuilding strategie en off-page SEO checklist, dan wil je’waarschijnlijk wat tijd investeren in social media marketing en social media advertising. Deze twee tactieken kunnen helpen je online aanhang op te bouwen, wat kan leiden tot meer shares en backlinks. Het creëren van een online sociale media aanhang is moeilijk voor bedrijven vanwege de sociale media algoritmen.

De meeste algoritmen geven nu voorrang aan inhoud van de vrienden van een gebruiker’s tegenover de bedrijven die een gebruiker volgt. Dat’s de reden waarom veel merken adverteren op sociale media en organische posts stimuleren, zoals op Facebook.  Sociaal delen voor off-page SEO Of je nu een gevestigde online aanwezigheid hebt of er een moet opbouwen, je kunt reclame en boosting gebruiken om je inhoud en merk aan een groter publiek bloot te stellen.

Je succes hangt echter af van de kwaliteit en waarde van je inhoud. Het promoten van de volgende inhoud, bijvoorbeeld, kan buitengewoon goed werken:

  • Studie
  • Gereedschap
  • Quiz
  • Gids
  • Infographic

Als je een online aanhang hebt, kun je ook een beroep doen op je volgers om je inhoud te delen. Posten over je nieuwste hulpmiddel, zoals een calculator om de kosten van een nieuw dak of een nieuwe dakgoot te schatten, kan website verkeer, shares, en links opleveren omdat je’iets van immense waarde voor je doelmarkt hebt gemaakt en aangeboden. Gefeliciteerd!