Selecteer een pagina

Belangrijkste punten

  • Begrijp de verschillende soorten content marketing om een samenhangende content marketing strategie te creëren.
  • Gebruik verschillende vormen van content om verschillende marketingdoelstellingen te bereiken.
  • Purposeer uw content in meerdere formaten om efficiënter een breder publiek te bereiken.

Als je 10 verschillende marketingteams vraagt naar hun favoriete vormen van content marketing, krijg je 10 totaal verschillende gesprekken.

De ene marketeer heeft het misschien over zijn geweldige YouTube-serie. Een ander bespreekt misschien SEO-onderwerp-clusterstrategieën.

Dat’s omdat de uitdrukking “content marketing” vaak wordt gebruikt als een vangnetdefinitie voor alle manieren waarop u uw content strategie promoot.

Maar de realiteit is dat er talloze vormen van content marketing zijn en dat elke vorm zijn eigen unieke voordelen heeft. Kennis van de verschillende soorten content marketing is belangrijk, omdat het u meer opties geeft in uw digitale marketinggereedschapskist. Bovendien is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe u elke vorm effectief kunt gebruiken om een samenhangende content marketing-strategie te creëren.

De verschillende soorten content marketing

Elk stuk content dat je produceert, moet een bepaald doel hebben. Enkele voorbeelden zijn: educatie, inspiratie, nut, overtuiging, entertainment, of verkoop.

Verder zijn er veel verschillende formats om te overwegen. Hier’s een korte lijst van de meest populaire vormen van content marketing:

  • Bloggen
  • Casestudies
  • Succesverhalen
  • Testimonials van klanten
  • Online beoordelingen
  • White papers & ebooks
  • Templates
  • Video’s
  • Infographics
  • Podcasts
  • Webinars
  • Interactieve inhoud
  • Sociale media
  • Gebruikersgegenereerde content (UGC)
  • GIF’s en memes

Wanneer u nadenkt over verschillende content marketing voorbeelden, bedenk dan dat mensen op verschillende manieren leren. Verschillende soorten content spreken verschillende segmenten binnen uw publiek aan. Sommigen zijn auditieve leerlingen en worden aangetrokken door podcasts. Anderen zijn visuele leerders en geven de voorkeur aan video’s, infographics of presentaties. En weer anderen geven de voorkeur aan tekst, zoals blogposts, white papers of rapporten.

Dus, door gebruik te maken van meerdere soorten content in digitale marketing, kunt u een verscheidenheid aan lerenden aanspreken.

Er is geen “best” type content  content marketing

Sommige content marketingtypen zijn nuttig als onderdeel van een inbound content marketingprogramma. Andere formats kunnen een belangrijk onderdeel zijn van een account-based marketing (ABM) initiatief. Op dezelfde manier ondersteunt bepaalde content op natuurlijke wijze uw verkoopteam.

Verder zijn sommige typen content beter geschikt voor bepaalde fasen in het klanttraject dan andere. Zo kunnen blogposts, artikelen en video’s een uitstekende manier zijn om contact te leggen met mensen die zich in de bewustwordingsfase van het klanttraject bevinden. White papers, ebooks en webinars zijn vaak geschikt voor de middelste fase van het koopproces. En case studies, succesverhalen en ROI-calculators kunnen de doorslag geven als het gaat om het overwinnen van bezwaren en het overtuigen van een prospect om klant te worden.

Het gebruik van verschillende vormen van content stelt u in staat prospects aan te spreken, ongeacht waar ze zich in hun traject bevinden.

Voordelen van het gebruik van verschillende soorten content marketing

Bedrijven en merken kunnen een reeks voordelen van content marketing ervaren, waaronder:

  • Vergroten van bereik en naamsbekendheid
  • Aantrekkelijke aandacht
  • Het vestigen van thought leadership
  • Het genereren van verkeer
  • Opbouwen van vertrouwen
  • Verdiepen van relaties
  • Het genereren van social shares en backlinks
  • Het verhogen van de omzet

Elke vorm van content marketing brengt unieke voordelen met zich mee. Een robuuste content marketing-strategie moet verschillende soorten content bevatten die verschillende doelen dienen.

1. Blogs

Blogcontent is een uitstekende manier om uw merk op te bouwen en het verkeer naar uw website te verhogen. Een goed georganiseerde blogstrategie houdt u gericht op de trefwoorden en onderwerpen waar uw doelgroep om geeft. Long-form content is de perfecte manier om pijnpunten aan te pakken, vragen te beantwoorden, en autoriteit in uw ruimte te vestigen.

Geoptimaliseerde blogberichten van hoge kwaliteit kunnen ook goed presteren in de zoekmachines, waardoor uw SEO een boost krijgt. Long-form content heeft de neiging om een meer evergreen type van content marketing te zijn in vergelijking met veel andere formaten. Dus, de inhoud die u vandaag publiceert kan blijven leiden tot verkeer en leads voor jaren. Vergelijk dit met berichten in sociale media, die na een paar uur in de nieuwsfeeds begraven kunnen raken.

Een ander voordeel van bloggen is dat het de persoonlijkheid van uw merk benadrukt. Als uw merk innovatief, intelligent of grappig is, biedt bloggen u veel ruimte om uw unieke persoonlijkheid te laten zien.

2. Case studies en succesverhalen

Casestudies en succesverhalen zijn een uitstekend voorbeeld van conversiegedreven content marketing. Ze zijn een zeer effectieve manier om leads te genereren onderin de conversietrechter. Wanneer prospects lezen over soortgelijke klanten die positieve ervaringen hebben gehad met uw organisatie, biedt het hen sociaal bewijs en maakt het hun aankoopbeslissing makkelijker.

Met andere woorden, ze hebben het gevoel dat u’dit eerder hebt gedaan, dus ze kunnen soortgelijke resultaten verwachten.

Casestudies zijn vooral belangrijk voor producten en diensten met hogere kosten en een hogere waarde.

3. Testimonials en klantbeoordelingen

Testimonials en klantbeoordelingen zijn een andere vorm van content marketing die gebruikmaakt van sociaal bewijs. Ze zijn vooral nuttig om uw merk te helpen potentiële bezwaren van prospects te overwinnen en hun gevoel van risico te verminderen. Bovendien dienen online beoordelingen op sites van derden zoals Google, Angi of Trustpilot ook als een waardevol off-page SEO-signaal.

Wanneer Google een groot aantal positieve recensies ziet die aan uw merk zijn gekoppeld, geeft dit aan dat uw merk betrouwbaar is en dat uw website hoger in de zoekresultaten moet komen dan merken met minder positieve recensies.

Een aantal eenvoudige manieren om het aantal reviews en testimonials te verhogen zijn:

  • Vraag het rechtstreeks aan bestaande klanten
  • Een geautomatiseerd vervolgverzoek maken dat naar klanten wordt gestuurd nadat ze een aankoop bij u hebben gedaan
  • Stimuleer klanten met een korting of andere beloning voor het delen van hun mening
  • Een widget met beoordelingen/testimonials toevoegen aan de startpagina van uw website en andere belangrijke pagina’s, zodat bezoekers snel feedback kunnen achterlaten zonder ooit uw site te hoeven verlaten

Promineer testimonials en reviews op uw homepage, maar ook op alle andere relevante pagina’s van uw website. Een goede tip is om testimonials en reviews daar te plaatsen waar ze het meest relevant zijn voor wat er op een bepaalde pagina staat.

Hier’s een voorbeeld van een testimonial van onze homepage:

4. White papers en e-boeken

White papers en e-boeken zijn een geweldige manier om thought leadership op te bouwen, geloofwaardigheid in uw branche te verwerven, leads te genereren en uzelf als expert te positioneren. Ze zijn meestal langer en technischer dan blog posts. Hierdoor kun je een bepaald onderwerp grondig onderzoeken en meer gedetailleerde informatie delen dan je normaal gesproken in een blogbericht zou kunnen doen.

Creëer white papers en e-boeken als u bijzonder veel kennis hebt van een specifiek onderwerp of als u zich op dat gebied onderscheidt. Bij whitepapers en e-boeken is het belangrijk om kwaliteitscontent te delen die de waarde biedt die mensen verwachten als ze de tijd nemen om uw content te downloaden.

Dit type content marketing-strategie werkt vooral goed in het midden/onderaan de funnel. In deze fase moet u prospects verder informeren over het probleem waarmee ze worden geconfronteerd, de oplossing die u biedt, en waarom u een betere keuze bent dan een concurrent.

Hier’s bijvoorbeeld een van onze whitepapers over enterprise SEO:

5. Marktrapporten

Marktrapporten zijn een ongelooflijk effectieve manier om media-aandacht te trekken en uw merk te positioneren als een thought leader binnen uw branche. Deze vorm van content marketing richt zich op besluitvormers die toegang moeten hebben tot brede marktgegevens om hun strategie te kunnen ontwikkelen.

Rapporten kunnen zich richten op marktaandeel, bestedingen, trends, technologie, consumentengedrag, of een aantal andere factoren.

Wat ze bijzonder krachtig maakt, is hun vermogen om hoogwaardige mediavermeldingen, backlinks en leads te genereren (ervan uitgaande dat u het rapport doorgeeft).

Hieronder ziet u een voorbeeld van een van Terakeet’s recente rapporten uit de beauty industrie. We hebben onze interne technologie gebruikt om het marktaandeel te berekenen van de best presterende websites in de cosmetica-industrie. Vervolgens publiceerden we een rapport, een blog post op hoog niveau, en een diep duik case study over een van de top presterende websites.

6. Video’s

In de afgelopen jaren is videocontent steeds belangrijker geworden als content marketing-strategie.

  • Video’s helpen om 300% meer verkeer aan te trekken. (Bron: MarketingSherpa)
  • Video heeft geholpen leads te genereren voor 83% van de video marketeers. (Bron: Wyzowl)
  • Het bekijken van een video van een merk’s heeft 84% van de mensen overtuigd om een product of dienst aan te schaffen. (Bron: Wyzowl)
  • 68% van de marketeers zegt dat video een betere return on investment heeft dan Google Ads. (Bron: Biteable)
  • 88% van de videomarketeers geeft aan dat video hen een positieve ROI oplevert. (Bron: Wyzowl)

Video-content is effectief omdat het u in staat stelt contact te leggen met uw doelgroep op een visuele, boeiende manier die niet mogelijk is via veel andere soorten content. Bijvoorbeeld:

  • Korte uitlegvideo’s van 60 seconden of minder zijn een snelle, eenvoudige manier om prospects snel iets over een onderwerp te leren
  • How-to video’s helpen klanten te begrijpen hoe ze een heel specifiek probleem moeten oplossen
  • Demo video’s kunnen klanten helpen om snel de mogelijkheden van uw product te zien
  • Interviews stellen uw klanten in staat de menselijke kant van uw bedrijf te zien. En klanteninterviews laten hen zien wat ze zelf zouden kunnen bereiken.
  • Lange video’s kunnen een verhaal vertellen op een manier die emotioneel aansluit bij het publiek
  • Snelle clips voor sociale media trekken de aandacht en stimuleren betrokkenheid

7. Infographics

Infographics stellen u in staat om snel en duidelijk een grote hoeveelheid informatie te presenteren, zoals bedrijfs-, branche-, of SEO-statistieken, kaarten, gebeurtenissen, tijdlijnen, etc. Ze kunnen fungeren als op zichzelf staande stukken content die kunnen worden gedeeld op sociale media-platforms. Ze kunnen ook fungeren als aanvulling op geschreven content, zoals een blogbericht of een whitepaper.

Infographics zijn niet alleen visueel aantrekkelijk, ze zijn ook zeer geschikt voor sociale-mediamarketing, en bijzonder interessante infographics worden vaak op grote schaal gedeeld.

Aanvullend: als u een infographic op een pagina van uw website plaatst, kunt u eenvoudig een klein stukje HTML-code maken waarmee anderen de infographic op hun site kunnen insluiten. De HTML-code kan zo worden gecodeerd dat elke keer dat iemand de afbeelding op een website insluit, automatisch een backlink naar uw website wordt opgenomen als onderdeel van de beschrijving. Hoe meer mensen de infographic embedden, hoe meer backlinks u krijgt, wat uw SEO ten goede komt.

En afbeeldingen hoeven niet massaal te zijn om effectief te zijn. Soms werken micrografieken zelfs beter. Hier’s een voorbeeld van een die we maken om te helpen illustreren het concept van onderwerp clusters:

Begrijp de verschillende soorten content marketing om een samenhangende content marketing strategie te creëren

8. Podcasts

Podcasting wordt een steeds effectievere vorm van content marketing en merkopbouw. Een van de grootste voordelen is dat het u in staat stelt om long-form, hoogwaardige informatie aan te bieden zonder een exorbitante hoeveelheid tijd of moeite te investeren. Het stelt u in staat om uw expertise en verhalen direct met uw publiek te delen. Het helpt u om relaties op te bouwen met uw potentiële klanten door op een persoonlijker niveau contact met hen te maken.

Een ander groot voordeel van podcasts is dat ze draagbaar zijn. Ze zijn gemakkelijk te beluisteren tijdens het woon-werkverkeer of tijdens een cardiotraining wanneer lezen geen optie is.

Als je gasten interviewt voor je podcast, heb je het extra voordeel dat je je podcast kunt gebruiken als een lead generation motor. Je kunt vertegenwoordigers uitnodigen van de bedrijven waar je het liefst zaken mee doet, en ze uitnodigen als een manier om 1) podcast content te genereren en 2) een relatie op te bouwen met een nieuwe lead.

Drift begon al vroeg in zijn geschiedenis met podcasting, omdat ze inzagen dat het voor hen een geweldig formaat was om conversational marketing te bespreken, wat centraal staat in hun merk. Na verloop van tijd creëerden ze negen afzonderlijke podcasts om nieuwe publiekssegmenten te bedienen. Deze strategie hielp hen om uiteindelijk een miljard dollar waardering te bereiken met een leger van gepassioneerde fans.

9. Webinars

Webinars zijn een content marketingtool waarmee u uw prospects en klanten kunt onderwijzen om hen een verscheidenheid aan onderwerpen beter te laten begrijpen, zoals hoe u uw product het beste kunt gebruiken, inzichten van experts over een specifiek onderwerp, hoe u een bepaald probleem kunt overwinnen, enzovoort. De meeste webinars zijn aan de langere kant (30+ minuten), omdat ze een sterk educatief element bevatten.

Gelijk aan podcasts kunt u uw webinar gebruiken om echte prospects te interviewen, zodat uw webinars een dubbele functie vervullen. Nogmaals, je zult in staat zijn om unieke content te genereren, terwijl het opbouwen van een relatie met een nieuwe lead.

Een ander belangrijk voordeel van webinars is dat ze live interactie tussen de presentator en de kijkers mogelijk maken. Kijkers kunnen vragen stellen en de presentator kan daar in real-time op reageren, waardoor er een persoonlijkere band ontstaat dan bij andere, meer statische vormen van content.

Hier’s een voorbeeld van een webinar die ik deed met Clearscope over topic clusters en keyword grouping:

10. Interactieve inhoud

Interactieve content zoals quizzen, assessments, checklists, apps, tools of games kunnen worden gebruikt om uw doelgroep te betrekken en tegelijkertijd waardevolle informatie te verzamelen. Bijvoorbeeld, matrassen bedrijf Helix heeft een interactieve “Sleep Quiz” ontworpen om potentiële kopers te helpen de perfecte matras te vinden op basis van hun slaapvoorkeuren. En, natuurlijk, om de resultaten van de quiz te ontvangen, moet u uw e-mailadres opgeven, dat Helix kan gebruiken om hun producten verder aan u te verkopen.

U kunt soortgelijke interactieve content gebruiken om nieuwe leads te werven, feedback van klanten te krijgen, retentie en betrokkenheid te stimuleren, of een eerste doelgroep op te bouwen voor verdere retargeting. En natuurlijk heb je altijd de optie om ze gewoon te vermaken.

Een bijkomend voordeel van interactieve content is dat het een groot aantal inkomende links kan aantrekken. Bijvoorbeeld, HubSpot’s tool om persona’s te bouwen heeft meer dan 15.000 backlinks van ongeveer 3.300 websites aangetrokken.

11. Sociale media

Met miljarden actieve gebruikers per maand kunnen sociale media een belangrijk instrument zijn in uw content marketingarsenaal. Het belangrijkste voordeel van sociale media is de directe betrokkenheid met uw publiek. Het is een real-time feedback loop om u te helpen begrijpen wat uw publiek belangrijk vindt, en om directe gesprekken met hen te hebben om dieper te graven.

Voor bepaalde merken kan social media ook worden gebruikt om uw publiek naar sales, promoties en evenementen te leiden. Daarnaast biedt sociale marketing u een directe manier om uw content te verspreiden onder uw publiek, en om uw merkpersoonlijkheid in het proces tot uitdrukking te brengen.

Succes met sociale-mediamarketing vereist dat u de voorkeursplatforms van uw publiek kent, evenals de soorten berichten die zij waardevol vinden. Als je bijvoorbeeld een webwinkel hebt die klimmateriaal verkoopt en je doelgroep bestaat uit millennials en jonger, dan kun je je op Instagram en TikTok vooral richten op posts vol avontuur. Als je je in plaats daarvan richt op 50-plussers die zich serieus willen bezighouden met een pensioenregeling, doe je het misschien beter met YouTube-video’s of Facebook-posts die linken naar long-form, op tekst gebaseerde content.

Voor een extra stimulans voor uw sociale-mediamarketingprestaties kunt u proberen een relatie op te bouwen met een aantal beïnvloeders in uw vakgebied. Beïnvloeders kunnen een zeer loyaal publiek en gemeenschappen hebben die kunnen helpen de impact van uw content te versterken.

12. Door gebruikers gegenereerde inhoud

Weinig content marketingopties zorgen voor meer betrokkenheid dan door gebruikers gegenereerde content (UGC). UGC is content die door uw klanten wordt gepubliceerd en waarin uw merk op de een of andere manier voorkomt. Dit kan bijvoorbeeld zijn dat iemand een selfie post terwijl hij uw product gebruikt of uw merk tagt in een post. Het kan een klant zijn die een YouTube-video maakt of een product unboxing-evenement opneemt. Of het kan zijn dat uw publiek foto’s plaatst in reactie op een wedstrijd die uw merk organiseert.

UGC is zo effectief omdat het gebruik maakt van zowel mond-tot-mondreclame (WOM) als sociaal bewijs. Tenslotte zijn prospects veel eerder geneigd andere consumenten te vertrouwen dan uw marketingmateriaal. En als iemand uw product leuk vindt en zich bezighoudt met UGC, vertelt hij/zij dat waarschijnlijk ook aan al zijn/haar vrienden, waardoor het bereik van uw merk nog groter wordt.

UGC kan ook echte merkliefde opwekken, omdat je ze krediet geeft voor hun merkassociatie.

Er zijn een aantal manieren waarop u UGC kunt stimuleren:

  • Uiteer klanten om content in te sturen en bied beloningen aan voor de beste inzendingen
  • Gebruik een social media hashtag rond uw merk of specifieke producten en bied incentives aan klanten als ze die hashtag gebruiken
  • Samenwerken met bloggers om UGC te plaatsen, of maak je eigen content hub
  • Post UGC regelmatig op uw eigen social media-feeds

13. Marketing sjablonen

Vertrouwt uw bedrijf op vraagontwikkeling om een leadpijplijn op te bouwen? Dan kunnen downloadbare sjablonen uw paard van Troje zijn. Deze kunnen zo eenvoudig zijn als een e-mailsjabloon of een raamwerk voor blogposts, of zo complex als een tool om buyer persona’s te onderzoeken en op te bouwen, zoals de sjabloon hieronder.

Templates zijn een van de beste soorten content voor marketing aan B2B-teams, omdat ze gratis waarde bieden. Nadat u de contactgegevens van een gebruiker hebt verzameld, kunt u marketingautomatiseringstools inzetten om ze via e-mailsequenties te koesteren.

Depurposeer verschillende soorten content marketing voor een grotere ROI

Herbestemming van content in verschillende formaten kan u tijd besparen, u in staat stellen meer mensen te bereiken en een hogere content marketing-ROI bereiken.

Als u bijvoorbeeld een blogbericht met een lange inhoud publiceert, kunt u afzonderlijke, op zichzelf staande citaten extraheren en deze publiceren op uw sociale mediaprofielen. U kunt ook een paar video’s maken die dieper ingaan op de punten die in de post zijn gemaakt. U kunt de video’s dan insluiten in het bericht en ze ook op YouTube en sociale media plaatsen. Op deze manier krijgt uw content een groter bereik voor uw merk.

Om een groter bereik met uw content te bereiken, gebruikt u een basiscontent als uw belangrijkste bron, en past u vervolgens 10% aan om verschillende verticals of andere segmenten van uw markt aan te spreken.

Door uw content te hergebruiken in meerdere formaten, kunt u een veel groter publiek bereiken zonder dat u met elk stuk content vanaf nul hoeft te beginnen.

Lange termijn denken, lange termijn beloningen

Bij het kiezen van de beste content marketingtypen voor uw digitale marketingcampagnes is het verleidelijk om de weg van de minste weerstand te kiezen. Maar, hoewel u zeker moet overwegen wat u realistisch gezien kunt creëren, is het altijd beter om een langetermijnmentaliteit te hebben.

Start met uw doelen en succescriteria, en werk dan terug om een stappenplan te ontwikkelen om daar te komen.

Waardevolle content, zoals een goed onderbouwde blogpost in combinatie met een landingspagina om je nieuwe template te downloaden, vergt meer middelen om te maken dan een paar social media posts op LinkedIn. Maar als je dat artikel door het juiste on-page optimalisatieproces haalt, kan het jarenlang organisch websiteverkeer genereren. Aan de andere kant zijn die social media posts binnen een paar uur weer vergeten, hoe deelbaar ze ook zijn.

Start met de soorten content marketingformats die zinvol zijn voor uw publiek, maar geef langetermijn groeimarketing voorrang boven kortetermijnwinst. Doe wat nodig is om te investeren in het maken van goede content, ook al ziet u misschien niet direct resultaat.

Het spelen van het lange spel met content marketing vergt veel geduld, maar zodra u tractie begint te zien, zult u waarschijnlijk samengestelde resultaten zien op de lange termijn. Dat kan een enorme impact hebben op uw bedrijf.