Selecteer een pagina

33-punts OnPage SEO Checklist die wij gebruiken voor de optimalisatie van uw website

1. Voer keyword research uit om de top trefwoorden te vinden.

OnPage SEO begint met het vinden van het beste trefwoord voor een bepaalde pagina met inhoud. Het beste trefwoord is de zin of term die:

  • Relevant is voor het hoofdonderwerp of thema van de inhoud. Het trefwoord moet een nauwkeurige beschrijving zijn van je inhoud.
  • Wordt regelmatig gezocht door je doelgroep. Het zoekvolume voor het trefwoord is groot genoeg om verkeer naar je site te leiden van je ideale doelmarkt.
  • Is binnen de concurrentiekracht van je site’s. Jouw site heeft genoeg autoriteit om boven andere sites te ranken die al voor dat trefwoord ranken.

2. Kies één primair trefwoord voor je inhoud.

Eenmaal je trefwoord gekozen, wijs het toe aan één pagina met inhoud op je site voor een goede OnPage SEO. Maak een redactionele kalender voor nieuwe inhoud en wijs aan elke pagina een Keyword toe.

3. Zorg ervoor dat het primaire trefwoord niet aan een ander stuk inhoud wordt toegewezen.

Een primair trefwoord mag nooit aan meer dan één pagina met inhoud op je site worden toegewezen . Als je hetzelfde trefwoord aan meer dan één pagina toekent, kan dat problemen met trefwoord kannibalisatie veroorzaken, waarbij zoekmachines niet weten welke pagina belangrijker is en daarom geen van beide pagina’s rangschikken. Je kunt een duplicate content checker gebruiken om dit soort problemen op je site op te sporen. Google is streng wat dit betreft in de OnPage SEO

4. Kies drie tot vijf gerelateerde trefwoorden voor je inhoud.

Gerelateerde trefwoorden zijn termen en zinnen die synoniemen zijn of semantisch verwant aan je primaire trefwoord. Ze worden soms aangeduid met LSI keywords (latent semantic index) trefwoorden. Voer Keyword onderzoek uit om drie tot vijf trefwoorden te vinden die met je primaire trefwoord te maken hebben.

5. Maak een inhoudsplan voor je trefwoord.

Als je eenmaal je primaire trefwoord hebt, ontwikkel dan een inhoudsplan voor hoe je het zult gebruiken. Beslis of het trefwoord een actueel blog bericht moet worden, evergreen content, of een landingspagina. Bepaal hoe lang de inhoud moet zijn en hoe je wilt dat de inhoud je marketing funnel ondersteunt.

  • Match de inhoud met het trefwoord zoekintentie. Maak inhoud die biedt wat de gebruiker zou zoeken als hij de zoekopdracht uitvoert.
  • Beslis waar de inhoud in je verkooptrechter past. Gebruik een customer journey mapping sjabloon en maak inhoud die past in een bepaald funnel gebied
  • Creëer inhoud die beter is dan de inhoud die momenteel rankt. Bekijk de inhoud die momenteel rankt voor je trefwoord. Probeer een pagina te maken die waardevoller is, beter georganiseerd, originele gegevens bevat, enz.

6. Schrijf een titel die het primaire trefwoord bevat.

Schrijf een titel die aantrekkelijk is voor zowel zoekmachines als publiek. Dien zoekmachines door het primaire trefwoord in de buurt van het begin van de kop op te nemen, en dien publiek door een beschrijvende maar beknopte titel te schrijven die lezers vertelt waarom de inhoud waardevol is.

7. Verpak de titel in een H1 tag is een degelijke OnPage SEO strategie.

Voeg de titel aan je pagina toe, en wikkel hem in een H1 titel-tag. Een H1 title tag is een stukje HTML code dat aan zoekmachines vertelt dat de tekst de titel van de pagina is en een belangrijke beschrijving van de inhoud.

8. Schrijf meer dan 300 woorden aan body-inhoud.

Het aantal woorden voor je inhoud varieert naargelang het doel van de pagina’s en de diepgang van het onderwerp. Maar als beste praktijk publiceer je pagina’s die meer dan 300 woorden aan body copy hebben. Streef naar minstens 800 woorden als dat mogelijk is, want gedetailleerdere berichten hebben meer kans om in de ranking te komen.

9. Schrijf originele inhoud: nr 1 OnPage SEO richtlijn.

Schrijf kopij die origineel is en niet gekopieerd van andere bronnen. Kopieer geen inhoud die al op je site staat of op andere sites gepubliceerd is. Zoekmachines kunnen je site bestraffen of je pagina niet laten ranken als die inhoud heeft die gekopieerd of gedupliceerd is van andere sites.

10. Schrijf inhoud van hoge kwaliteit.

Ook al maak je SEO-inhoud met het oog op ranking, onthoud altijd dat je je lezers op de eerste plaats moet zetten. Maak inhoud van hoge kwaliteit die waardevol, nuttig en goed geschreven is.

11. Schrijf voor een leesniveau van groep acht.

Hoeveel kwaliteitsinhoud schrijven betekent niet schrijven alsof het een research paper op college-niveau is. In feite betekent het het tegenovergestelde. Dat betekent dat je gewone terminologie gebruikt (geen ingewikkeld vakjargon) en korte zinnen en alinea’s schrijft.

12. Voeg het primaire trefwoord toe om een Keyword density van 2-3% te maken.

Help zoekmachines het hoofdthema van je inhoud te herkennen door het primaire trefwoord in de hele tekst te gebruiken. Als beste praktijk gebruik je de term twee tot drie keer per 100 woorden om een Keyword density van 2-3% te bereiken. Probeer deze limiet niet te overschrijden om problemen met keyword stuffing te voorkomen.

13. Gebruik elk gerelateerd trefwoord minstens één keer in de body copy.

Refereer terug naar je verwante trefwoordenlijst en neem elk trefwoord minstens een keer op in je tekst. Verwerk ze natuurlijk in je inhoud; don’t force it.

14. Maak je inhoud scanbaar.

Zowel lezers als zoekmachines houden van inhoud die gemakkelijk te scannen en te begrijpen is. Neem je inhoud door en gebruik opmaak die het gemakkelijk maakt om snel te scannen en door te nemen.

  • Breek de inhoud in secties met beschrijvende onderverdelingen.
  • Gebruik opsommingstekens voor lijsten met informatie.
  • Gebruik vetgedrukte opmaak of callouts om belangrijke punten te markeren.

15. Verpak subkoppen in een H2 tag.

Help zoekmachines de subkoppen in je inhoud (en de hoofdpunten van je tekst) te herkennen door de zinnen in een H2 tag te wikkelen. Net als de H1 tag die je op je kop gebruikt, vertelt deze HTML code zoekmachines dat de tekst belangrijk is en verband houdt met het hoofdonderwerp van de pagina.

16. Gebruik het primaire trefwoord in minstens één subkopje.

Bind je inhoud terug naar het belangrijkste Keyword door het primaire sleutelwoord in minstens één van je subkoppen te gebruiken. Gebruik het in meer dan één subkop als het natuurlijk is en zin heeft.

17. Gebruik het primaire trefwoord in de eerste en laatste alinea van de inhoud.

Toon zoekmachines dat de pagina nauw met het onderwerp samenhangt door je tekst te boeken met een vermelding van het primaire trefwoord. Probeer het doel-sleutelwoord te gebruiken in de buurt van het begin van je eerste alinea en binnen je laatste alinea om te versterken waar je inhoud over gaat. Dit helpt zoekmachines duidelijk te maken waarom je inhoud relevant is

18. Voeg relevante interne links toe met gerichte ankertekst.

Links helpen zoekmachines om online inhoud te verbinden en te begrijpen. Voeg relevante interne links toe naar andere pagina’s op je site, en gebruik, indien mogelijk, het target keyword van de gelinkte pagina’s als de ankertekst voor de link.

19. Voeg relevante links toe naar sites van hoge kwaliteit.

Links die naar andere sites leiden voegen ook context toe die de crawlers helpt je inhoud te begrijpen. Voeg dus ook relevante, waardevolle en hoogwaardige uitgaande links toe die naar andere pagina’s leiden als je een bron noemt of een bron aanhaalt binnen je inhoud.

20. Stel in dat uitgaande links een nieuwe pagina openen.

Wanneer een gebruiker op een link op je pagina klikt, wil je niet dat hij je site helemaal verlaat. Stel elke uitgaande link in om in een nieuw venster te openen, zodat je website open blijft, ook als de gebruiker tijdelijk een andere site bezoekt.

21. Voeg minstens één afbeelding toe.

Maak de inhoud interessanter voor lezers en laat zoekmachines zien dat de inhoud waardevol is door minstens één afbeelding aan de pagina toe te voegen.

22. Voeg het primaire trefwoord toe aan de bestandsnaam van de afbeelding.

Voordat je het beeld naar je website uploadt, geef je het bestand een naam met een zinsnede die het primaire trefwoord voor de pagina bevat.

23. Voeg het primaire trefwoord toe aan de titel van de afbeelding.

Wanneer je de afbeelding uploadt, voeg dan ook het primaire trefwoord toe aan de beeldtitel die aan de afbeelding is toegekend.

24. Voeg het primaire trefwoord toe aan de alt-tag van de afbeelding.

Op een laatste plaats voeg je het primaire trefwoord toe aan de alt-tag voor de afbeelding.

25. Geef de afbeelding de juiste grootte.

Controleer de grootte van je afbeelding en zorg ervoor dat hij niet zo groot is dat hij de laadtijd van de site vertraagt. Comprimeer grote bestanden voor je ze naar je site uploadt, en pas de afmetingen van afbeeldingen aan tot de beoogde weergave grootte.

26. Schrijf een OnPage SEO-vriendelijke URL die het primaire trefwoord bevat.

Maak een URL voor de pagina die het primaire trefwoord bevat. Vermijd het toevoegen van stopwoorden, speciale tekens, of overbodige woorden in de permalink.

27. Ken relevante tags en categorieën toe (als het een blogpost is).

Blogpost tags en categorieën ordenen de inhoud op de site en helpen zoekmachines onderwerpen te begrijpen. Als je een blog bericht publiceert, voeg dan categorieën en tags toe die relevant zijn voor het thema van de inhoud.

28. Voeg een geoptimaliseerde meta titel toe.

Een meta titel is een regel code die aan zoekmachines de titel van een pagina vertelt. Het is ook de titel die op zoekmachine resultaten pagina’s (SERPs) verschijnt. Voeg voor je pagina een meta titel toe die minder dan 60 tekens telt, het primaire trefwoord vooraan in de titel bevat, en de gebruiker verleidt om te klikken.

29. Voeg een geoptimaliseerde meta beschrijving toe.

Een meta beschrijving is een flaptekst van informatie die de meta titel ondersteunt. Ze helpt ook zoekmachines de inhoud te begrijpen en wordt op SERPs weergegeven. Voeg een geoptimaliseerde meta-beschrijving toe die minder dan 320 tekens telt, het primaire trefwoord vooraan in de beschrijving opneemt, en een voorzichtige call to action bevat die lezers aanmoedigt om te klikken.

30. Voeg opmaak van gestructureerde gegevens toe. (Schema voor OnPage SEO)

OnPage SEOOm de SERP resultaten van de pagina’s er nog aanlokkelijker uit te laten zien, voeg je gestructureerde gegevens markup of schema aan je pagina toe. Gestructureerde gegevens zijn extra code die zoekmachines helpt specifieke categorieën van kopij binnen je inhoud te herkennen. Deze extra code kan leiden tot een boost in SEO zichtbaarheid en ook tot rijke zoekresultaten.

31. Voeg links voor sociaal delen toe.

Inhoud wordt eerder gevonden als hij zowel voor zoeken als voor sociale media geoptimaliseerd is. Neem deelknoppen op, en voeg click-to-tweet en andere social sharing call to actions op de pagina toe.

32. Het artikel op spelling en grammatica nalezen

Voordat je een bericht of pagina publiceert, controleer je de inhoud altijd op spelling en grammaticale fouten. Dit is een essentieel onderdeel van het schrijven, want het zorgt ervoor dat je inhoud van hoge kwaliteit is, gezaghebbend, en het waard om een top zoekresultaat te zijn. OnPage SEO vereist ook dat er geen fouten in staan.

33. Het eindresultaat controleren

Controleer nog een keer je OnPage SEO voor je je werk afmaakt. Gebruik eventueel een hulpmiddel om je inhoud te scannen en te controleren of je elk actie-item op je OnPage SEO checklist hebt geraakt.