Selecteer een pagina

Trefwoordonderzoek is het eerste en belangrijkste onderdeel van je SEO strategie.

Voordat je inhoud voor je website gaat schrijven, moet je geschikte zoektermen met een hoog volume identificeren.

Wat is trefwoordonderzoek?
Bron: vitalstorm.com

De SEO trefwoorden geven richting aan je inhoud, en zorgen ervoor dat de geproduceerde inhoud relevant en gemakkelijk doorzoekbaar zal zijn in Google. En dat is, samengevat, waar het bij zoekwoordenonderzoek om gaat.

Het’s meestal een behoorlijk tijdrovende klus en vergt veel inspanning om door details, cijfers, en het vergelijken van lange lijsten met zoekwoorden heen te ploegen. Maar het is ongelooflijk belangrijk om het vooral goed te doen. Een grondig zoekwoorden onderzoek zal de basis van je SEO strategie en inhoudsontwikkeling zijn.

Wat is trefwoordonderzoek?

Trefwoordonderzoek wordt gedefinieerd als de activiteit van het analyseren en vinden van een lijst waardevolle trefwoorden ten behoeve van SEO copywriting. De trefwoorden, of zoektermen, worden vaak een leidraad voor de richting van je inhoud en marketingstrategie.

Een trefwoord kan uit een enkel woord bestaan, maar vaker wel dan niet bestaat het uit meerdere woorden. Bijvoorbeeld, “zoektermen” is een trefwoord, net als “beste trefwoord zoekprogramma“.

Waarom is trefwoordonderzoek zo belangrijk?

Het vinden van zoektermen met een hoog volume op zich is niet genoeg. Je moet ervoor zorgen dat de SEO zoekwoorden die je in je content gebruikt, overeenkomen met je merk, product of dienst met de zoekwoorden die je gebruikt. En dit is waar zoekwoordenonderzoek gebeurt.

Als je eenmaal voldoende en grondig onderzoek hebt gedaan, pas dan kun je een levensvatbare SEO strategie knutselen. Met een goede strategie kun je dan een gedetailleerd plan van aanpak maken om je doelen te bereiken.

Bijvoorbeeld, als je in de verhuur van vakantiehuizen zit, kan je inhoud het focus trefwoord “vakantiehuis” bevatten; Maar zonder goed trefwoordonderzoek kan het gebruikte trefwoord zijn “vakantiehuisje.

Hoewel het een technisch correcte term is, kan er een mismatch zijn met wat je zoekt op Google.

Keywords die je kiest moeten keywords zijn waar je doelpubliek naar zoekt. Alleen dan is de inspanning om je pagina te optimaliseren de moeite waard.

Maar belangrijker is dat twee gelijksoortige trefwoorden vaak verschillende zoekvolumes, trends, en concurrentieniveaus hebben. Het kiezen van een meer relevant, hoger volume trefwoord kan je betere resultaten geven dan zijn andere semantische of verwante trefwoorden.

Hoe doe je trefwoordonderzoek?

Er zijn veel manieren: handmatig of met een programma voor zoekwoordenonderzoek zoals Keyword Tool. Maar welke manier je ook kiest, er zijn een aantal belangrijke stappen die je moet nemen. Van het schetsen van je doelen tot het uitvoeren van je trefwoordenplan, volg deze gedetailleerde stappengids voor het uitvoeren van een goed en grondig trefwoordenonderzoek:

Stap 1: bestudeer je niche

Voordat je uitzoekt wat de beste zoekwoorden zijn om je pagina te optimaliseren, kun je het beste beginnen met een deep dive om meer over je onderwerp of niche te weten te komen. Het kan je out-of-the-box ideeën geven en je helpen invalshoeken voor je marketing en SEO strategie te ontdekken waar je misschien nog niet eerder aan gedacht had.

Hier zijn een paar ideeën over hoe je je in een niche kunt verdiepen:

  • Praat met je bestaande klanten en leer ze beter kennen. Zoek uit welke termen ze gebruiken als ze je merk, bedrijf, product of dienst omschrijven.
  • Probeer te denken vanuit het perspectief van je potentiële klanten. Als je het merk of aanbod zou delen met een vriend, hoe zou je er dan over praten?
  • Betrek je in de online gemeenschappen van je onderwerp of niche’s, zoals forums en sociale media netwerken. Lees de discussies en ontdek eventuele pijnpunten die met betrekking tot je niche worden genoemd.

zoekintentie van je doelpubliek trefwoordenonderzoek

Stap 2: Bepaal je doelen

Een plan moet altijd beginnen met het einddoel te bepalen. Maar voor het zover is, moet je de belangrijke vragen stellen, zoals:

  • Wie ben je?
  • Waar gaat je merk over?
  • Wat maakt je bijzonder?
  • Waar gaat je website over?
  • Welke beloften doe je op je website?

Als je deze vragen effectief beantwoord hebt, dan moet je aangeven wat is de missie van je merk is. Wil je het aantal abonnees vergroten? Of heb je een verkoopdoelstelling op een bepaalde datum?

Het is belangrijk om je doel te bepalen, want het gaat richting geven aan je SEO strategie en plan. De zoektermen die je uiteindelijk zult gebruiken moeten afgestemd zijn op je doelen, idealiter gesegmenteerd in verschillende content marketing funnels. Je doelen zullen ook het doel van je SEO copywriting en inhoud bepalen.

Schrijf je doelen op. Teken grafieken. Documenteer ze. Deze zullen het kader en de richting geven die nodig zijn voor je top-level inhoud en online marketing strategie.

Stap 3: Maak een lijst van relevante onderwerpen

Gebaseerd op je de hoofdcategorie van je merk en de doelen die je wilt bereiken, splits je die op in kleinere onderwerpen. Maak een lijst van alle onderwerpen die met je merk te maken hebben en die je in Google wilt laten ranken.

Voorbeeld, als je een FMCG merk bent dat gespecialiseerd is in persoonlijke verzorgingsproducten voor mannen, kunnen enkele onderwerpen die met je merk te maken hebben zijn:

  • men’s verzorginsprodukten
  • deodorant
  • middelen tegen kaalheid

Het moeten onderwerpen zijn die belangrijk zijn voor je bedrijf en verband houden met je wensen van je mogelijke klant. Bedenk naar welk soort onderwerpen je doelpubliek op Google zal zoeken. Deze onderwerp buckets kun je dan later uitsplitsen naar zoekwoorden die met die onderwerpen te maken hebben.

Stap 4: Maak een lijst van secundaire zoekwoorden

Nu je je hoofdcategorie hebt uitgesplitst in verschillende groepen met secundaire onderwerpen, kun je beginnen met het maken van een lijst met secundaire-zoekwoorden. Deze trefwoorden moeten gerelateerd zijn aan je verschillende onderwerpen, en belangrijker nog, termen zijn die je doelpubliek zou kunnen zoeken op Google.

secundaire zoekwoorden, of focus zoekwoorden, zijn belangrijk omdat ze de basis van je zoekwoordenonderzoek worden. Ze bepalen je niche en identificeren je concurrenten.

Als je je afvraagt hoe je de secundaire- of focus-zoekwoorden van je merk of product kunt vinden, is het eigenlijk veel gemakkelijker dan je denkt. Het enige wat je hoeft te doen is je aanbod zo eenvoudig mogelijk te beschrijven en te brainstormen hoe andere mensen er op Google naar zouden kunnen zoeken.

Stap 5: Gebruik goede hulpmiddelen voor trefwoordonderzoek

Je zou kunnen veronderstellen: “moet zoekwoordenonderzoek niet beginnen met het gebruik van een zoekwoordenhulpmiddel?” Er is daar geen goed of fout antwoord op. Maar er is een duidelijk voordeel te behalen bij het onderzoeken van zoektermen vanuit je merk of bedrijfsperspectief.

Dit voorkomt dat je te veel verzandt in zoekwoorden en helpt je een breder perspectief te krijgen voor je inhoud en SEO strategie.

Als je eenmaal je doelen, onderwerpen en een lijst van zoekwoorden hebt vastgesteld, is het tijd om tools voor trefwoordonderzoek te gebruiken om je zoektermen verder te verfijnen.

Eén optie is het gebruik van Google Keyword Planner. Helaas geeft Google alleen benaderde zoekvolumes. In plaats daarvan kun je een hulpmiddel gebruiken als Keyword Tool. Het geeft je veel meer details en helpt je om je zoektermen in de juiste richting te verfijnen. Bovendien kan het je ook aanvullende ideeën geven over verwante trefwoorden.

Het enige wat je hoeft te doen is het onderwerp (of secundaire trefwoord) in te typen in het zoekveld en het geeft je een lijst van alternatieve trefwoorden, ook die met voorzetsels en ook vragen bevatten:

Stap 6: Bestudeer de zoekintentie

Hoog volume zoekwoorden in je pagina proppen om de ranking van een website op te krikken werkte vroeger vrij gemakkelijk. Maar dit is niet meer zo eenvoudig. Vandaag de dag vergelijken Google’s AI lerende zoekalgoritmen zoektermen met zoekopdrachten van gebruikers om meer te leren over zoekintentie.

Zoekintentie wordt gedefinieerd als de bedoeling of reden achter waarom mensen naar een bepaalde term zoeken. Er zijn veel stuwende factoren achter de zoekgewoonten van mensen’s, zoals:

  • Waarom zoeken ze?
  • Zoeken ze omdat ze een vraag hebben en een antwoord op die vraag willen?
  • Zoeken ze naar een specifieke website?
  • Zoeken ze omdat ze iets willen kopen?

Probeer je te verplaatsen in je doelpubliek. Waarom zouden ze naar je onderwerp zoeken? Hoe zullen ze de termen intypen? Zijn ze op zoek om iets te kopen? Of zoeken ze een dienst om een specifiek probleem op te lossen?

Als je eenmaal een goed idee hebt van de zoekintentie achter potentiële lezers of klanten, kun je dat gebruiken om je trefwoordenonderzoek te verfijnen. Een lijst van trefwoorden met een hoog volume die met je merk of onderwerp te maken hebben is geweldig, maar trefwoorden vinden die direct overeenkomen met de zoekintentie van je doelpubliek is nog beter.

Stap 7: zoekwoorden met longtail identificeren

Longtail zoekwoorden zijn vaak kortere zoektermen die nauw verband houden met het hoofdonderwerp of de hoofdcategorie van je merk’s. Longtail zoekwoorden daarentegen zijn meer omschrijvend en hebben vaak te maken met de kleinere groepen met subonderwerpen van je merk. De zoekintentie van je doelpubliek’s afstemmen op long tail zoekwoorden is veel gemakkelijker dan op gewone keywords.

Bij voorbeeld: als je website inhoud publiceert over beoordelingen van golfuitrusting, zal het gebruik van longtail trefwoorden als “wat is de beste 9 ijzeren golfclub” een relevanter publiek aantrekken dan het trefwoord “golfclub.”

Longtail zoekwoorden krijgen meestal minder kliks, maar omdat ze gericht zijn op een specifiek onderwerp of product, krijgen ze vaak een hoger conversiepercentage.

Stap 8: achterhaal wat je concurrenten doen

Het doen van trefwoordonderzoek op Google over je merk alleen is lang niet genoeg. Je moet je ook bewust zijn van wat je concurrenten doen. Hoe beter je de inhoud van je branche begrijpt, hoe beter het voor je SEO zal zijn.

Inzicht in de concurrentiepositie van verschillende zoekwoorden zal je ook in staat stellen zoektermen te identificeren die misschien te moeilijk zijn om te rangschikken. Maar het belangrijkste is dat je in staat zult zijn om kansen in trefwoorden te vinden. Deze kansen doen zich voor als je verwante trefwoorden vindt die met je merk of bedrijfstak te maken hebben met een laag tot gemiddeld concurrentieniveau.

Om deze trefwoorden te vinden, kun je een zoekactie naar trefwoorden uitvoeren op je concurrenten. De betaalde versie van Keyword Tool Pro heeft een functie voor concurrentie-analyse die precies dat doet. Toets de URL van je concurrent in het zoekveld in en de resultaten tonen alle trefwoorden waarvoor de pagina rankt.

Als je’deze stappen doorlopen hebt, zou je genoeg inzichten moeten hebben om een goede inhoud en SEO strategie te maken. Je zou ook voldoende gegevens hebben gekregen voor SEO copywriting voor je inhoud.

Of je nu een op inhoud gerichte blog runt, een klein bedrijf, of een merkmarketeer, je hebt sleutelwoord onderzoek nodig om je inhoud- en marketingactiviteiten een kick-start te geven.

Het doen van trefwoordonderzoek kan een vervelende en tijdrovende klus zijn. Maar vaker wel dan niet betaalt het zich op de lange duur makkelijk weer terug.