De SEO-analyse en opvolgend Advies

De SEO-analyse vormt de basis voor alle verdere stappen en dient daarom gedegen te zijn.

Eerst wordt de website zelf gecontroleerd.
Dit zijn de vragen die moeten worden gesteld als onderdeel van de analyse:

• Wat is mijn huidige positie in de SERP’s?

• Hoeveel verkeer genereer ik via de SERP’s?

• Hoe lang duurt het voordat mijn website is geladen?

• Is mijn website SSL-gecodeerd en over het algemeen veilig?

• Is mijn website goed gestructureerd en makkelijk te navigeren?

• Met welke zoekwoorden scoor ik en hoe is de ranking?

• Heb ik sprekende URL’s gebruikt?

• Zijn er losse zoekwoorden waarmee ik al in de top 10 van zoekmachines sta?

• Is mijn content up-to-date en SEO geoptimaliseerd?

• Is mijn site ook geoptimaliseerd voor mobiele apparaten?

• Hoeveel backlinks leiden naar mijn site en zijn deze backlinks gezond en van goede kwaliteit?

• Hoe vergelijk ik me met mijn concurrenten op al deze punten?

Om deze en andere vragen over technologie, inhoud en netwerken van de site te beantwoorden, kunt u SEO-tools voor zoekmachineoptimalisatie gebruiken. Deze speciale tools zorgen voor een betrouwbare database waarop u de verdere strategie kunt bouwen.

De belangrijkste SEO-tools op een rij
SEO Tools van Google

Google zelf biedt webmasters en SEO’s de mogelijkheid om belangrijke data over hun website te verzamelen en de eerste stappen richting zoekmachine optimalisatie te plannen. We presenteren hier drie bijzonder krachtige tools:

Google Search Console

De Google Search Console is specifiek bedoeld als tool voor het controleren en optimaliseren van websites en is daarom erg handig. Met de Search Console kunnen pagina’s opnieuw worden geïndexeerd en kunnen fouten op de website worden gedetecteerd die het crawlen of indexeren voor Google moeilijk maken. Over het algemeen geeft dit u een goed eerste overzicht van uw website.

Google Analytics

Google Analytics is een krachtige trackingtool voor het analyseren van websites. Nadat u de benodigde trackingcode op uw site heeft geïnstalleerd, ontvangt u alle denkbare gegevens over uw doelgroep. U moet deze gegevens echter ook kunnen interpreteren. Google Analytics is zeer complex en vereist voorkennis en expertise. Wie er een keer mee te maken heeft gehad, heeft er op lange termijn profijt van!

Google Keywordplanner

De Google Keyword Planner is vooral ideaal voor het zoeken naar geschikte zoekwoorden. De tool, die voorheen apart verkrijgbaar was, maakt nu onderdeel uit van Google Ads (voorheen AdWords) en je hebt een Google Ads-account nodig om deze te gebruiken.

Houd er rekening mee dat de Zoekwoordplanner zeer onnauwkeurige gegevens toont voor advertentieaccounts zonder budget. Dus als je nog geen actief advertentieaccount met een budget gebruikt, raden we je aan om Ubersuggest te gebruiken. Deze tool biedt dezelfde gegevens als de Zoekwoordplanner – in sommige gevallen veel nauwkeuriger.

De ontwikkeling van een SEO-strategie – zo werkt het!

Een tweede belangrijke stap in de SEO-analyse is het ontwikkelen van een coherente SEO-strategie. Op basis van de verkregen gegevens worden alle noodzakelijke Google-zoekmachineoptimalisatiemaatregelen samengesteld en de implementatie ervan nauwkeurig gepland.

Hoe komt een goede SEO-strategie tot stand?

1. Doelstelling: Een betere ranking, meer conversies of leads, een sterke basis voor social media campagnes – zoekmachine optimalisatie kan vele doelen hebben. Bepaal duidelijk in welke richting uw optimalisatie moet werken.

2. Afstemming van de SEO-maatregelen: Moet de Google-zoekmachineoptimalisatie op lokaal, nationaal of internationaal niveau werken? Deze fundamentele vraag heeft grote invloed op het verloop van de vervolgmaatregelen, want afhankelijk van de regio en het land zijn er bijzondere kenmerken waarmee rekening moet worden gehouden.

3. Budget- en resourceplanning: Denk goed na of de optimalisatie door u kan worden uitgevoerd of dat u een SEO-bureau wilt inschakelen voor zoekmachineoptimalisatie. Houd er rekening mee dat de optimalisatie niet alleen in eerste instantie resources gebruikt, maar continu.

4. Keywording: Met welke kernbegrippen zou je op lange termijn in de top 10 zoekmachines als Google en Co. gevonden willen worden? Het antwoord op deze vraag is essentieel voor de richting van uw zoekmachineoptimalisatie. De beste manier om te bepalen welke zoektermen voor u relevant zijn, is door te kijken naar uw aanbod, de behoeften van uw doelgroep en de termen waarop uw concurrenten scoren.

5. Plannen van de OnPage optimalisatie: Op basis van de analyse plan je alle benodigde OnPage maatregelen.

6. Planning van de OffPage-optimalisatie: hoe moeten backlinks op de lange termijn worden opgebouwd? In deze stap bepaalt u hoe u uw site op een zinvolle manier op het web kunt netwerken.

7. Planning van controlling & monitoring: Hoe moet worden gemeten of de gestelde doelen zijn behaald? Plan in deze stap welke maatregelen nodig zijn voor regelmatige controle en bepaal welke factoren in de toekomst gecontroleerd moeten worden.

Als je zoekmachine optimalisatie gebaseerd is op een SEO-strategie met duidelijke doelstellingen, maakt dit al een stuk makkelijker. Er zijn echter veel aspecten waarmee u rekening moet houden bij het plannen van een SEO-strategie.

De tools die we hebben gepresenteerd helpen u bij de planning, maar dit vereist altijd tijd van u om er vertrouwd mee te raken. Wil je jezelf deze stap besparen, dan is de ondersteuning van een SEO bureau geschikt om de solide basis te vormen van jouw zoekmachine optimalisatie.