Lokale SEO: de zijn beste tips voor lokale bedrijven

Lokale SEO (lokale SEO of lokale zoekmachineoptimalisatie) speelt een steeds belangrijkere rol als marketingmaatregel. Dit wordt bevestigd door onafhankelijke onderzoeken van SEO-bureaus. De moderne marketingmaatregel voor kleine buurtwinkels is bijzonder winstgevend. Zo veel van tevoren: om uw site in de lokale omgeving te laten scoren, moet u deze ook onderweg optimaliseren.

Dit zijn de vragen die we willen beantwoorden middels dit artikel
  • Wat is lokale SEO?
  • Waarom is lokale zoekmachineoptimalisatie zo belangrijk?
  • Voor welke bedrijven is lokale SEO zinvol?
  • Wat zijn de belangrijkste rankingfactoren bij lokale SEO?
  • Welke onpage factoren spelen een rol bij lokale SEO?
  • Relevantie, afstand en bewustzijn
10 tips voor een betere ranking in lokale zoekresultaten

1. Optimalisatie van het NAP
2. Eén lokale SEO-bestemmingspagina per filiaal
3. Portalen en sociale netwerken
4. Google Mijn Bedrijf
5. Lokale citaten
6. Backlinks en lokale links
7. Apple Maps en Bing Places for Business
8. Schema.org en gestructureerde gegevens
9. Beoordelingen
10. Website optimaliseren voor mobiele apparaten

Conclusie
Veel Gestelde Vragen
Wat betekent lokale SEO?
Waarom is lokale SEO zo belangrijk?
Voor wie is lokale SEO zinvol?
Wat zijn de belangrijkste rankingfactoren bij lokale SEO?

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is een belangrijk onderdeel van algemene zoekmachineoptimalisatie. Het is pas sinds een paar jaar systematisch geïmplementeerd, omdat Google aanvankelijk werd overspoeld met lokale zoekopdrachten. Alleen door de verbetering van de zoekalgoritmen en meer gegevens konden zoekopdrachten zoals ‘pizzeria’s bij mij in de buurt’ worden geïnterpreteerd. Eigenaren van kleine winkels hebben de mogelijkheid om extra inloopklanten naar het bedrijf te lokken via lokale SEO. Al in 2014 benadrukte Google de relevantie van lokale zoekopdrachten in een onderzoek:

Vier op de vijf consumenten gebruiken zoekmachines om lokale informatie te vinden.

Bron: Google-onderzoek “Inzicht in het lokale zoekgedrag van consumenten” (mei 2014)

Ondertussen classificeert Google lokale SEO als onevenredig belangrijk bij mobiele zoekopdrachten. Volgens een ander actueel Google-onderzoek zou in 2020 meer dan 70 procent van alle zoekopdrachten via mobiele apparaten kunnen worden gedaan. De studie zegt ook dat de eisen aan responsive design in het B2B-gebied aanzienlijk zijn toegenomen en gebaseerd zijn op persoonlijke gebruikerservaringen.

Elke zoekmachine heeft verschillende indexen voor websites, zoals nieuws, afbeeldingen, video’s en voor lokale bedrijven. Binnen de respectievelijke indexen zijn er verschillende factoren die de positie van een website beïnvloeden. Lokale zoekmachineoptimalisatie omvat alle maatregelen waarmee de plaatsing van een website in de lokale zoekresultaten kan worden verbeterd.

Elke website kan worden geoptimaliseerd voor de lokale zoekopdrachten (query’s) van potentiële klanten of voor lokale bezoekers. Enerzijds zijn er zoekopdrachten die een unieke lokale term hebben. “Apotheek Almere” zou hier een voorbeeld van zijn.

Lokale SEO: zoekopdracht apotheek Almere

Google en andere zoekmachines erkennen dat er achter deze termen een lokale zoekintentie schuilgaat. Als een gebruiker bijvoorbeeld alleen op de term ‘pizzeria’ zoekt en geen geschikte stad invult, verstaat Google dit nog steeds als een lokale zoekopdracht. De zoekmachine herkent de betreffende locatie op basis van het IP-adres van de gebruiker of via zijn Google-account en geeft de bijbehorende lokale zoekresultaten weer.
Lokale SEO-zoekopdracht pizza

© Google
Waarom is lokale zoekmachineoptimalisatie zo belangrijk?

Lokale SEO wordt steeds belangrijker en daar zijn verschillende redenen voor. Enerzijds nemen de mobiele zoekopdrachten toe en hebben deze veelal een lokale referentie. Daarnaast maakte Google in januari 2018 bekend dat “Mobile First” in de loop van 2018 een zeer belangrijke rankingfactor zal worden. Denk hierbij aan het onderhouden van de lokaal gestructureerde data, het onderhouden van klantafspraken en een zeer snelle mobiele laadtijd.

De lokale zoekresultaten worden alleen weergegeven binnen de organische resultaten op Google voor een lokale zoekopdracht. Als de websitebeheerder zich beperkt tot klassieke SEO zonder aanvullende lokale optimalisatie, verschijnt zijn website alleen in de organische zoekresultaten zonder de relevante lokale resultaten. Lokale SEO is het belangrijkst voor bedrijven en bedrijven die hun producten en diensten exclusief of voornamelijk offline aanbieden.

79 procent van alle smartphonebezitters in Nederland gebruikt hun smartphone voor zoekopdrachten. Vooral toeristen of mensen die niet bekend zijn met het gebied gebruiken hun mobiele telefoon voor lokale zoekopdrachten. Zelfs verborgen winkels buiten de belangrijkste winkelstraten maken op deze manier kans op spontane inloopklanten.

Modewinkels, restaurants, cafés en autoreparatiebedrijven profiteren het meest van deze trend.

In het verleden is er een smartphone-onderzoek gedaan. Bijna 80 procent van de gebruikers wordt actief via de gevonden lokale zoekresultaten en gaat bijvoorbeeld winkelen of legt direct contact met een lokaal bedrijf. Bijna 44 procent van de mobiele gebruikers gebruikt hun eindapparaat minstens één keer per week om lokale informatie te zoeken. Maar liefst 16 procent doet dit zelfs elke dag.

Voor welke bedrijven is lokale SEO zinvol?

Over het algemeen profiteert elk bedrijf dat een of meer vestigingen of winkels ter plaatse heeft, van lokale SEO. Noch de grootte van het bedrijf, noch de sector spelen een belangrijke rol. Een lokale zoekmachine optimalisatie van de website is onder andere zinvol voor

  • Dokters
  • Advocaten
  • Restaurants
  • Cafés
  • Winkels

Simpel gezegd: bedrijven die door klanten worden bezocht, moeten vertrouwen op lokale SEO.

Wat zijn de belangrijkste rankingfactoren bij lokale SEO?

Enerzijds moet de pagina ranken in de generieke zoekindex en anderzijds in de lokale zoekresultaten. Hoe goed een website op deze gebieden wordt geplaatst, hangt af van verschillende factoren. De Amerikaanse SEO-toolprovider MOZ heeft hiervoor veel specialisten in de branche gevraagd.

  • Google Mijn Bedrijf website van het bedrijf (My Business Signals)
  • Vermeldingen op externe websites (Externe Loc. Signalen)
  • Signalen op je eigen pagina (on-page signalen)
  • Recensies van het bedrijf op internet (Review Signals)
  • externe links of backlinks van andere sites (linksignalen)
  • Signalen via sociale netwerken en portalen (sociale borden)
  • het gebruik op zich inclusief mobiel gebruik (gedrags- en mobiele signalen)
  • het gepersonaliseerd zoeken in zoekmachines (personalisatie)

Een belangrijke factor bij lokale SEO is de nabijheid van een gewenste locatie. Hoe dichter een winkel bij het centrum van een stad ligt, hoe beter de positie voor de ranking in Lokale SEO. Een nadeel in dit verband is de bestaande lokale concurrentie.

Welke onpage factoren spelen een rol bij lokale SEO?

Elke vestiging moet een eigen landingspagina hebben met de bedrijfsnaam en de plaatsnaam in de titel. Het bedrijf moet zijn website zeker verrijken met lokale inhoud – foto’s, foto’s van medewerkers en lokale blogartikelen versterken de lokale referentie voor Google. Vooral de routebeschrijving is relevant; het moet duidelijk zichtbaar zijn.

Net als bij klassieke zoekmachineoptimalisatie speelt de inhoud op de website een rol bij lokale SEO. Het is het beste om unieke en goed gestructureerde inhoud op de website te hebben die voor elke bezoeker een voordeel of toegevoegde waarde biedt. Met deze content moet het bedrijf zich onderscheiden van de lokale concurrenten en zich interessant maken voor de klant.

Het is vooral handig als een filiaal een blog heeft en deze regelmatig bijwerkt. Lokale evenementen en rapporten over zelfgeorganiseerde evenementen duwen ook de lokale ranglijst. Geïnteresseerde bezoekers kunnen de blog gebruiken om rechtstreeks toegang te krijgen tot de website en online winkel van het bedrijf.
Relevantie, afstand en bewustzijn

Hoe beter de bedrijfsgegevens zijn opgesteld, hoe beter Google kan beoordelen of een bedrijf relevant is voor de lokale zoekresultaten. Deze gegevens moeten te allen tijde up-to-date zijn (bijvoorbeeld openingstijden van winkels, hotline of routebeschrijving).

Google onderscheidt of de zoekende persoon ter plaatse is (“Pizzeria in de buurt”) of van plan is deze locatie te bezoeken (“Fish and Chips in Londen” en de gebruiker zich in Keulen bevindt). De een is op zoek naar een specifieke routebeschrijving, de ander gaat meer over het informatieve aspect van het zoeken.

Door de gebruikelijke SEO-maatregelen kunnen de kleine winkels hun positie ten opzichte van de wereldberoemde merken verbeteren. Google krijgt relevante informatie over elk bedrijf via alle artikelen, mappen en links op internet. Hoe meer informatie er gevonden wordt, hoe beter. Met de lokale informatie of beoordelingen van klanten en positieve beoordelingen kunnen de kleine winkels hun positie ten opzichte van wereldwijde bedrijven aanzienlijk verbeteren.