Van zoekmachine optimalisatie tot optimalisatie van de gebruikerservaring

SEO heeft zich bijna parallel ontwikkeld met zoekmachines en het commerciële internet. Hoewel het aan het begin van het commerciële internettijdperk nog heel eenvoudig was om goede rankings te behalen, worden de vereisten om dit doel te bereiken tegenwoordig steeds complexer. SEO is dus nog een relatief jonge online marketingdiscipline die lange tijd als dubieus werd beschouwd.

Omdat gebruikers doorgaans onder “zoekmachine optimalisatie” verstaan: het manipuleren van zoekresultaten door overmatig gebruik van trefwoorden. De optimalisatie was in het begin niet veel meer dan dit, aangezien zoekmachines zelf nog niet beschikten over de uitgekiende algoritmen van nu. Bovenal heeft Google ervoor gezorgd dat de kwaliteit van de zoekresultaten geleidelijk is verbeterd en dat spam-zoekresultaten steeds zeldzamer worden.

Inmiddels is SEO een zeer complex werkveld geworden waarbij de gebruiker centraal staat en niet de zoekmachine. Zo wordt zoekmachine optimalisatie steeds meer een optimalisatie van de gebruikerservaring. Daarom wordt er nu gesproken over “Search Experience Optimization”. Tegelijkertijd is het vakgebied stevig verankerd op het gebied van online marketing.

Dit is geen strikte scheiding van alle deelgebieden, maar alle gebieden kunnen van elkaar profiteren. Zo werkt SEA alleen als er gebruik wordt gemaakt van de ervaring uit zoekmachine optimalisatie. Tegelijkertijd kunnen content marketing, social media marketing of affiliate marketing profiteren van deze knowhow en vice versa.

Technische SEO in het algemeen – indexering, paginasnelheid, beveiliging & Co.

De term technische SEO wordt vaak synoniem gebruikt met de term on-page optimalisatie. Omdat we in onze gids op specifieke gebieden van deze optimalisatie willen ingaan, vatten we alleen de volgende punten samen onder Technische SEO:

1. Indexeren en crawlen

Om ervoor te zorgen dat een website door Google en andere zoekmachines wordt gezien en onderzocht, moet deze kunnen worden gecrawld. Crawlers zijn programma’s die door zoekmachines worden gebruikt om websites systematisch vast te leggen. Nadat een website is gecrawld, kan deze worden geïndexeerd en dus geclassificeerd door Google.

Door te beïnvloeden hoe de crawler uw pagina registreert met een robots.txt of een XML-sitemap, heeft u hier ook de mogelijkheid tot nauwkeurige optimalisatie.
Er zijn extra optimalisatiestappen speciaal voor indexering, die we in verband met de website-architectuur in meer detail zullen bespreken in onze SEO-gids.

2. Paginasnelheid –

Een rankingfactor die je in 2021 niet mag onderschatten
De laadsnelheid is een belangrijke ranking factor voor zoekmachines zoals Google en dus ook een SEO factor van hoge relevantie voor technische zoekmachine optimalisatie.
Iedereen die vaak op internet naar informatie of producten zoekt, kent het probleem heel goed: het duurt te lang voordat een pagina volledig wordt weergegeven. Na enkele ogenblikken verlaat u het weer om ergens anders sneller iets te vinden.
In principe zou een website idealiter binnen 1,5 tot 3 seconden geladen moeten zijn, anders is de kans groot dat gebruikers eraf springen. Voor zoekmachines is het hoge bouncepercentage een duidelijk signaal dat gebruikers hier niet vinden wat ze zoeken. Ook de Google RankBrain (hierover later meer) evalueert deze data en wordt dus indirect meegenomen in de ranking.

3 Hoe werkt een optimalisatie van de paginasnelheid?

Met de juiste tools kun je snel vaststellen of een website te langzaam laadt. U kunt vervolgens Google Pagespeed Insights gebruiken om erachter te komen waar de problemen precies vandaan komen.

Typische redenen voor een trage website zijn:

de server is te traag
omslachtige, opgeblazen broncode
te grote en niet geoptimaliseerde afbeeldingen
Java Script en CSS laden aan het begin
Problemen met cachen

Voor uw Google-zoekmachineoptimalisatie is het essentieel om deze problemen op te lossen. Dit is de enige manier om ervoor te zorgen dat uw website snel beschikbaar is zodat deze ook een betere ranking kan laten zien.