Google ontwikkelt voortdurend nieuwe manieren voor geavanceerde fragmenten.

Recepten, veelgestelde vragen, sterbeoordelingen en nog veel meer kunnen al direct op de pagina met zoekresultaten worden weergegeven. Vooral als de concurrentie nog geen opvallende fragmenten heeft, moet u de opmaak ervoor aan uw pagina toevoegen. Gedetailleerde beschrijvingen van de verschillende labelopties zijn beschikbaar op schema.org.

Broncode – Zoekmachineoptimalisatie als kans om af te slanken

De broncode van uw website is de basisstructuur waarop alle andere technische aspecten zijn gebaseerd. Als hier rommel is, heeft dat een grote impact, bijvoorbeeld op de laadtijd.

Bij SEO dient u de broncode te controleren en indien nodig te herzien. Ook hier kan het de moeite waard zijn om een ​​professional in de arm te nemen die niet alleen problemen kan signaleren, maar ook efficiënte oplossingen kan bieden.

Website-architectuur – sprekende URL’s, klikdiepte, siloing & Co.

Om ervoor te zorgen dat crawlers en zoekmachines uw website correct kunnen begrijpen, oriënteren ze zich sterk op de structuur ervan. Net zoals koppen, opsommingstekens, inhoudsopgaven en andere elementen een overzicht bieden in onze SEO-gids, doet de structuur van uw website hetzelfde. Een echte Top10-zoekmachineoptimalisatie moet daarom de crawlers – en ook de gebruiker – voorzien van een duidelijke, logisch opgebouwde website-architectuur.

Waar moet je aan denken voor een goede website-architectuur?

Plan de structuur van uw website logisch en hiërarchisch van uw hoofdonderwerp naar verschillende subitems.

In de eerste plaats is de hoofdpagina (niveau 1).
Via navigatie zijn hoofdcategorieën (niveau 2) te bereiken, die op hun beurt zijn onderverdeeld in subcategorieën (niveau 3 – n) en eventueel ook in producten of diensten (niveau 4-n).

Trouwens, met deze procedure plan je niet alleen de structuur, maar ook de navigatie op je site.

Als onderdeel van de optimalisatie moeten ook de volgende punten worden overwogen voor een ideale website-architectuur:

• Klikdiepte
• URL-structuur

Klik op Diepte –
Belangrijke informatie slechts een paar klikken verwijderd! “Belangrijke pagina’s mogen niet meer dan 3 klikken verwijderd zijn van de startpagina.” Deze regel over de zogenaamde klikdiepte moet u zeker in acht nemen bij het herzien van uw website-architectuur.
Het idee erachter is duidelijk: als de startpagina de ingang van uw website is, moet belangrijke inhoud vanaf hier snel en intuïtief toegankelijk zijn. Volgens de eigen verklaring is dit een belangrijk aanknopingspunt voor Google bij het beoordelen van een website. Kijk bij een zoekmachine optimalisatie goed na of alle belangrijke subpagina’s goed bereikbaar zijn vanaf de hoofdpagina en pas deze aan als dit niet het geval is.

URL-structuur –
ontwerp eenvoudig en duidelijk Voor URL’s geldt het volgende: Ze moeten gemakkelijk te lezen zijn en de categoriestructuur weerspiegelen. Beide eigenschappen maken het voor Google en uw gebruikers gemakkelijk om de website-architectuur te begrijpen en hun weg te vinden op uw site.

In deze context worden vaak sprekende URL’s gebruikt. Dit betekent dat alleen de URL voldoende is om gebruikers te laten weten waar ze zich op een pagina bevinden en waar deze over gaat. Een voorbeeld hiervan is een URL zoals “www.rebelics.nl/hoger-in-google.html”. Met deze URL weet je precies wat je op de gerelateerde pagina kunt vinden. Het is ook een stuk makkelijker om de URL te onthouden.

Wat is belangrijk voor een goede URL-structuur?

Het belangrijkste doel is om de URL gemakkelijk leesbaar te maken voor zowel gebruikers als zoekmachines. Om dit te garanderen, moet u de volgende tips in gedachten houden:

  • In een notendop: maak de URL’s zo eenvoudig en zinvol mogelijk. Vermijd typische vulwoorden en onnodige formuleringen.
  • Belangrijke trefwoorden: gebruik belangrijke termen en trefwoorden om het classificeren van de pagina’s te vergemakkelijken.
  • Geen speciale tekens: speciale tekens hebben geen plaats in een schone URL. Ä, ö en ü worden ae, oe en ue.
  • Scheidingswoorden: gebruik koppeltekens om afzonderlijke woorden te scheiden. Dit maakt de URL gemakkelijker leesbaar.
  • Geen parameters of sessie-ID’s: beide soorten aanduidingen zijn onbegrijpelijk voor de gebruiker en blazen de URL op.
  • Geen hoofdletters: gebruik alleen kleine letters voor uw URL’s.

Zorg er bij uw SEO-zoekmachineoptimalisatie voor dat sprekende URL’s zijn ontworpen volgens deze vereisten en zo niet alleen gebruikers maar ook crawlers duidelijk laten zien hoe uw website is gestructureerd.