Selecteer een pagina

Inhoudsopgave

Linkbuilding, the magic word. Wat nu? Je hebt inhoud gemaakt waar mensen naar zoeken, die hun vragen beantwoordt, en die zoekmachines kunnen begrijpen, maar die kwaliteiten alleen betekenen niet dat het zal ranken. Om hoger te scoren dan de rest van de sites met die kwaliteiten, moet je autoriteit opbouwen. Dat kan worden bereikt door het verdienen van links van gezaghebbende websites, het opbouwen van uw merk, en het voeden van een publiek dat zal helpen versterken van uw inhoud.

Google heeft bevestigd dat links en kwaliteit van de inhoud (die we terug in Hoofdstuk 4) zijn twee van de drie belangrijkste ranking factoren voor SEO. Betrouwbare sites hebben de neiging om te linken naar andere betrouwbare sites, en spammy sites hebben de neiging om te linken naar andere spammy sites.

Maar wat is een link nu precies? En hoe verdien je die van andere websites? Laten we beginnen met de basis.

Wat zijn links?

Inbound links, ook wel backlinks of externe links genoemd, zijn HTML-hyperlinks die van de ene website naar de andere verwijzen. Ze zijn de valuta van het internet, omdat ze veel lijken op een echte reputatie. Als je op vakantie aan drie mensen (die niets met elkaar te maken hebben) vraagt wat de beste koffiebar in de stad is, en zij zeggen allemaal “Cuppa Joe in Main Street”, dan zou je er zeker van zijn dat Cuppa Joe inderdaad de beste koffiebar in de stad is. Links doen dat voor zoekmachines.

Sinds eind jaren negentig beschouwen zoekmachines links als stemmen voor populariteit en belangrijkheid op het web.

Interne links, of links die interne pagina’s van hetzelfde domein met elkaar verbinden, werken voor uw website op vergelijkbare wijze. Een groot aantal interne links naar een bepaalde pagina op uw site zal Google een signaal geven dat de pagina belangrijk is, zolang het op een natuurlijke manier gebeurt en niet op een spammy manier.

De zoekmachines zelf hebben hun kijk op links verfijnd en gebruiken nu algoritmes om sites en pagina’s te beoordelen op basis van de links die ze vinden. Maar wat staat er in die algoritmen? Hoe evalueren de engines al die links? Het begint allemaal met het concept van E-A-T.

Je bent wat je E-A-T

De Search Quality Rater Guidelines van Google hechten veel belang aan het concept van E-A-T – een acroniem voor expert, gezaghebbend en betrouwbaar. Sites die deze kenmerken niet vertonen, worden in de ogen van de zoekmachines als van mindere kwaliteit beschouwd, terwijl sites die deze kenmerken wel vertonen, worden beloond. E-A-T wordt steeds belangrijker naarmate search zich verder ontwikkelt en het belang van het oplossen van gebruikersintentie toeneemt.

Het maken van een site die wordt beschouwd als deskundig, gezaghebbend en betrouwbaar moet je leidraad zijn als je SEO beoefent. Het levert niet alleen een betere site op, maar het is ook toekomstbestendig. Immers, het leveren van grote waarde aan zoekers is wat Google zelf probeert te doen.

Wat is gebruikersintentie?

“Gebruikersintentie” verwijst naar de drijvende reden achter de zoekopdracht van een zoeker. Een zoekopdracht naar “puppy” heeft geen sterke intentie – zijn ze op zoek naar foto’s? Feiten over rassen? Informatie over verzorging? Aan de andere kant heeft een zoekopdracht naar “puppytraining in Seattle, WA” een zeer sterke intentie: deze gebruiker wil zijn puppy trainen, hij is waarschijnlijk op zoek naar hulp in Seattle, en hij wil zich misschien inschrijven voor een cursus. Probeer inhoud te maken die aan de intentie van je zoekers voldoet.

E-A-T en links naar uw site

Hoe populairder en belangrijker een site is, hoe meer gewicht de links van die site hebben. Een site als Wikipedia, bijvoorbeeld, heeft duizenden verschillende sites die naar hem linken. Dit geeft aan dat het veel expertise biedt, autoriteit heeft gecultiveerd, en vertrouwd wordt door die andere sites.

Om vertrouwen en autoriteit bij zoekmachines te verdienen, heb je links nodig van websites die de kwaliteiten van E-A-T vertonen. Dit hoeven geen sites op Wikipedia-niveau te zijn, maar ze moeten zoekers wel geloofwaardige, betrouwbare inhoud bieden.

Moz heeft eigen meeteenheden om u te helpen bepalen hoe gezaghebbend een site is: Domain Authority, Page Authority, en Spam Score. In het algemeen zult u links willen van sites met een hogere Domain Authority dan uw sites.

Gevolgde vs. niet-gevolgde links

Weet je nog hoe links werken als stemmen? Met het rel=nofollow-attribuut (uitgesproken als twee woorden, “no follow”) kun je naar een bron linken terwijl je je “stem” voor zoekmachinedoeleinden verwijdert.

Net zoals het klinkt, vertelt “nofollow” zoekmachines om de link niet te volgen. Sommige zoekmachines volgen deze links nog steeds om nieuwe pagina’s te ontdekken, maar deze links geven geen link equity door (de “stemmen van populariteit” waar we het hierboven over hadden), dus ze kunnen nuttig zijn in situaties waarin een pagina linkt naar een onbetrouwbare bron of is betaald voor of gemaakt door de eigenaar van de bestemmingspagina (waardoor het een onnatuurlijke link is).

Zeg bijvoorbeeld dat u een artikel schrijft over linkbuildingpraktijken en dat u een voorbeeld wilt noemen van slechte, spammy linkbuilding. Je zou een link kunnen plaatsen naar de site in kwestie zonder Google te laten weten dat je de site vertrouwt.

Standaard links (die waaraan geen nofollow is toegevoegd) zien er als volgt uit:

<a href="">I love Moz</a>

Nofollow link markup ziet er als volgt uit:

<a href="" rel="nofollow">I love Moz</a>

Als follow links alle link equity doorgeven, zou dat dan niet moeten betekenen dat je alleen follow links wilt?

Niet noodzakelijk. Denk eens aan alle legitieme plaatsen waar je links naar je eigen website kunt maken: een Facebook-profiel, een Yelp-pagina, een Twitter-account, enzovoort. Dit zijn allemaal natuurlijke plaatsen om links naar uw website toe te voegen, maar ze zouden niet moeten tellen als stemmen voor uw website. (Het opzetten van een Twitter-profiel met een link naar uw site is geen stem van Twitter dat ze uw site leuk vinden.)

Het is normaal dat uw site een balans heeft tussen nofollowed en followed backlinks in zijn linkprofiel (meer over linkprofielen hieronder). Een nofollow-link geeft misschien geen autoriteit, maar kan wel waardevol verkeer naar uw site sturen en zelfs leiden tot toekomstige gevolgde links.

Gebruik de MozBar-extensie voor Google Chrome om links op een pagina te markeren en te zien of ze nofollow of follow zijn, zonder dat u ooit de broncode hoeft te bekijken

Uw linkprofiel

Uw linkprofiel is een algemene beoordeling van alle inkomende links die uw site heeft verdiend: het totale aantal links, hun kwaliteit (of spamminness), hun diversiteit (linkt Ć©Ć©n site honderden keren naar u, of linken honderden sites maar Ć©Ć©n keer naar u?), en nog veel meer. De staat van uw linkprofiel helpt zoekmachines te begrijpen hoe uw site zich verhoudt tot andere sites op het internet. Er zijn verschillende SEO-tools waarmee u uw linkprofiel kunt analyseren en de algemene samenstelling ervan kunt begrijpen.

Hoe kan ik zien welke inkomende links naar mijn website verwijzen?

Bezoek Moz Link Explorer en typ de URL van uw site in. U zult kunnen zien hoeveel en welke websites naar u teruglinken.

Wat zijn de kwaliteiten van een gezond linkprofiel?

Toen mensen de kracht van links begonnen te leren kennen, begonnen ze die in hun voordeel te manipuleren. Ze zouden manieren vinden om kunstmatige links te krijgen alleen maar om hun zoekmachine rankings te verhogen. Hoewel deze gevaarlijke tactieken soms kunnen werken, zijn ze in strijd met de servicevoorwaarden van Google en kunnen ze ervoor zorgen dat een website wordt gedeindexeerd (verwijdering van webpagina’s of hele domeinen uit de zoekresultaten). U moet altijd proberen een gezond linkprofiel te behouden.

Een gezond linkprofiel is een profiel dat zoekmachines laat zien dat u uw links en autoriteit op een eerlijke manier verdient. Net zoals je niet moet liegen, bedriegen of stelen, moet je er ook naar streven dat je linkprofiel eerlijk is en verdiend via goed, ouderwets hard werken.

Links zijn verdiend of redactioneel geplaatst

Editioneel geplaatste links zijn links die op natuurlijke wijze worden toegevoegd door sites en pagina’s die naar uw website willen linken.

De basis van het verkrijgen van verdiende links is bijna altijd door het creƫren van inhoud van hoge kwaliteit waar mensen echt naar willen verwijzen. Dit is waar het creƫren van 10X content (een manier om extreem hoge kwaliteit content te beschrijven) essentieel is! Als je de beste en meest interessante bron op het web kunt bieden, zullen mensen er vanzelf naar linken.

Natuurlijk verdiende links vereisen geen specifieke actie van u, anders dan de creatie van waardige inhoud en het vermogen om er bekendheid aan te geven.

Erkende vermeldingen zijn vaak niet gelinkt!

Wanneer websites verwijzen naar uw merk of een specifiek stuk content dat u hebt gepubliceerd, vermelden ze dit vaak zonder ernaar te linken. Om deze verdiende vermeldingen te vinden, ga naar Google en doe een site: zoeken op uw merk, product, naam, enz. binnen citaten en analyseer de eerste paar pagina’s van de resultaten voor mogelijkheden. U kunt dan contact opnemen met die uitgevers om te zien of ze die vermeldingen met links willen bijwerken.

Links zijn relevant en van actueel gelijkende websites

Links van websites binnen een onderwerpspecifieke gemeenschap zijn over het algemeen beter dan links van websites die niet relevant zijn voor uw site. Als uw website hondenhokken verkoopt, is een link van de Society of Dog Breeders veel belangrijker dan een link van de Roller Skating Association. Bovendien, links van topisch irrelevante bronnen kunnen verwarrende signalen naar zoekmachines sturen over waar uw pagina over gaat.

Linkingdomeinen hoeven niet precies overeen te komen met het onderwerp van je pagina, maar ze moeten wel gerelateerd zijn. Vermijd het nastreven van backlinks van bronnen die volledig off-topic zijn; er zijn veel betere manieren om je tijd te besteden.

Ankertekst is beschrijvend en relevant, zonder spam te zijn

Ankertekst helpt Google te vertellen waar het onderwerp van uw pagina over gaat. Als tientallen links naar een pagina met een variatie van een woord of zin verwijzen, is de kans groter dat de pagina goed scoort voor dat soort zinnen. Maar wees voorzichtig! Te veel backlinks met dezelfde anchor-tekst kunnen er bij de zoekmachines op duiden dat u de positie van uw site in de zoekresultaten probeert te manipuleren.

Denk hier eens over na. Je vraagt tien verschillende vrienden op verschillende tijdstippen hoe hun dag was, en ze antwoorden allemaal met dezelfde zin:

“Geweldig! Ik ben mijn dag begonnen met het uitlaten van mijn hond, Peanut, en heb daarna een picante beef Top Ramen als lunch gegeten.”

Dat is vreemd, en je zou je vrienden behoorlijk wantrouwen. Hetzelfde geldt voor Google. Het beschrijven van de inhoud van de doelpagina met de anchor-tekst helpt hen te begrijpen waar de pagina over gaat, maar dezelfde beschrijving over en weer van meerdere bronnen begint verdacht over te komen. Streef naar relevantie; vermijd spam.

Gebruik het “Anchor Text” rapport om te zien welke ankertekst andere websites gebruiken om naar uw inhoud te linken.

Links sturen gekwalificeerd verkeer naar uw site

Link building mag nooit alleen over zoekmachine rankings. Geachte SEO en link building thought leader Eric Ward gebruikt om te zeggen dat je moet bouwen van uw links alsof Google morgen zou kunnen verdwijnen. In essentie moet je je richten op het verwerven van links die gekwalificeerd verkeer zal brengen naar uw website – een andere reden waarom het belangrijk is om links te verwerven van relevante websites waarvan het publiek zou waarde vinden in uw site, as well.

Gebruik het rapport “Referral Traffic” in Google Analytics om websites te evalueren die u momenteel verkeer toesturen. Hoe kunt u relaties met soortgelijke websites blijven opbouwen?

Link building don’ts & dingen om te vermijden

Spammy link profielen zijn precies dat: vol met links gebouwd in onnatuurlijke, stiekeme, of anderszins van lage kwaliteit manieren. Het kopen van links of meedoen aan een linkruil lijkt misschien de makkelijkste weg, maar het is gevaarlijk en kan al je harde werk in gevaar brengen. Google straft sites met spammy link profielen, dus geef niet toe aan de verleiding.

Een leidend principe voor uw linkbuildinginspanningen is om nooit te proberen de positie van een site in de zoekresultaten te manipuleren.

Maar is dat niet het hele doel van SEO? Het verhogen van de positie van een site in de zoekresultaten? En hierin ligt de verwarring. Google wil dat je links verdient, niet dat je ze bouwt, maar de grens tussen die twee is vaak vaag. Om straffen voor onnatuurlijke links (bekend als “link spam”) te voorkomen, heeft Google duidelijk gemaakt wat moet worden vermeden.

šŸš« Gekochte links

Google en Bing proberen beide de invloed van betaalde links in hun organische zoekresultaten te verdisconteren. Hoewel een zoekmachine niet kan weten welke links zijn verdiend of betaald door het bekijken van de link zelf, zijn er aanwijzingen die het gebruikt om patronen te detecteren die wijzen op vals spel. Websites die betrapt worden op het kopen of verkopen van gevolgde links riskeren zware straffen die hun rankings ernstig zullen doen dalen. (Trouwens, het ruilen van goederen of diensten voor een link is ook een vorm van betaling en kwalificeert als het kopen van links.)

šŸš« Linkruil / wederkerig linken

Als je ooit een e-mail hebt ontvangen met de tekst “jij linkt naar mij en ik link naar jou” van iemand waarmee je geen relatie hebt, ben je het doelwit geweest van een linkruil. Google’s kwaliteitsrichtlijnen waarschuwen tegen “excessieve” linkuitwisseling en soortgelijke partnerprogramma’s die uitsluitend worden uitgevoerd om te crosslinken, dus er zijn aanwijzingen dat dit soort uitwisseling op kleinere schaal misschien geen linkspamalarm veroorzaakt.

Het is acceptabel, en zelfs waardevol, om te linken naar mensen met wie je samenwerkt, partner bent, of een andere relatie hebt, en dat zij naar jou teruglinken.

Het is de uitwisseling van links op grote schaal met niet-aangesloten sites die sancties kan rechtvaardigen.

šŸš« Directory-links van lage kwaliteit

Deze waren vroeger een populaire bron van manipulatie. Een groot aantal tegen betaling geplaatste webdirectories bedient deze markt en doet zich voor als legitiem, met wisselend succes. Dit soort sites lijken erg op elkaar, met grote lijsten van websites en hun beschrijvingen (meestal wordt het belangrijkste zoekwoord van de site gebruikt als ankertekst om terug te linken naar de site van de indiener).

Er zijn veel meer manipulatieve linkbuilding tactieken die zoekmachines hebben geĆÆdentificeerd. In de meeste gevallen hebben ze algoritmische methoden gevonden om hun impact te verminderen. Als er nieuwe spamsystemen opduiken, zullen de ingenieurs ze blijven bestrijden met gerichte algoritmes, menselijke beoordelingen en het verzamelen van spamrapporten van webmasters en SEO’s. Over het algemeen is het niet de moeite waard manieren te vinden om ze te omzeilen.

Hoe bouw je backlinks van hoge kwaliteit

Linkbuilding is er in vele soorten en maten, maar Ć©Ć©n ding is altijd waar: linkcampagnes moeten altijd passen bij uw unieke doelstellingen. Met dat gezegd, zijn er een aantal populaire methoden die de neiging hebben om goed te werken voor de meeste campagnes. Dit is geen uitputtende lijst, dus bezoek Moz’s blog posts over link building voor meer details over dit onderwerp.

Vind links van klanten en partners

Als je partners hebt waar je regelmatig mee samenwerkt, of loyale klanten die je merk een warm hart toedragen, zijn er manieren om relatief eenvoudig links van hen te verdienen. U kunt bijvoorbeeld partnerbadges (grafische symbolen die wederzijds respect aanduiden) versturen, of aanbieden om getuigenissen over hun producten te schrijven. Beide bieden dingen die ze kunnen weergeven op hun website, samen met links terug naar jou.

Publiceer een blog

Deze content- en linkbuildingstrategie is zo populair en waardevol dat het een van de weinige is die persoonlijk wordt aanbevolen door de ingenieurs bij Google. Blogs hebben de unieke mogelijkheid om op een consistente basis vers materiaal bij te dragen, gesprekken over het web te genereren en vermeldingen en links van andere blogs te verdienen.

Voorzichtigheid is echter geboden – u moet voorkomen dat u alleen omwille van het linkbuilden gasten plaatst van lage kwaliteit. Google heeft dit afgeraden en je kunt je energie beter ergens anders aan besteden.

Creƫer unieke bronnen

Het creƫren van unieke, hoogwaardige bronnen is geen gemakkelijke taak, maar het is zeker de moeite waard. Inhoud van hoge kwaliteit die op de juiste manieren wordt gepromoot, kan op grote schaal worden gedeeld. Het kan helpen om stukken te maken die de volgende kenmerken hebben:

  • Wekt sterke emoties op (vreugde, verdriet, etc.)
  • Siets nieuws, of in ieder geval op een nieuwe manier gecommuniceerd
  • Visueel aantrekkelijk
  • Verspreekt een actuele behoefte of interesse
  • Plaatsgebonden (voorbeeld: de meest gezochte halloween kostuums per staat).

Het maken van een bron als deze is een geweldige manier om veel links aan te trekken met Ć©Ć©n pagina. U kunt ook een zeer specifieke bron – zonder zo breed van een beroep – dat gericht een handvol websites. Misschien heb je dan meer succes, maar die aanpak is niet zo schaalbaar.

Gebruikers die dit soort unieke content zien, willen het vaak delen met vrienden, en bloggers/techneuten webmasters die het zien, zullen dat vaak doen via links. Deze hoogwaardige, redactioneel verdiende stemmen zijn van onschatbare waarde voor het opbouwen van vertrouwen, autoriteit, en rankings potentieel.

Bouw bronpagina’s

Bronnenpagina’s zijn een geweldige manier om links te bouwen. Maar om ze te vinden, moet je wel een paar geavanceerde Google-operatoren kennen om ze wat makkelijker te vinden.

Als je bijvoorbeeld aan linkbuilding zou doen voor een bedrijf dat potten en pannen maakt, zou je kunnen zoeken op:

koken intitle: "bronnen"

…en zien welke pagina’s goede linktargets zouden kunnen zijn.

Dit kan je ook goede ideeĆ«n geven voor het maken van content – bedenk maar eens welke soorten bronnen je zou kunnen maken waar deze pagina’s allemaal naar zouden willen verwijzen en naar zouden willen linken.

Betrek u bij uw lokale gemeenschap

Voor een lokaal bedrijf (een bedrijf dat zijn klanten persoonlijk ontmoet) kan community outreach resulteren in enkele van de meest waardevolle en invloedrijke links.

  • Doen aan sponsoring en beurzen
  • Gastheer zijn van of deelnemen aan communautaire evenementen, seminars, workshops en organisaties
  • Doneer aan waardevolle lokale doelen en word lid van lokale bedrijfsverenigingen
  • Banen plaatsen en stages aanbieden
  • Promoot loyaliteitsprogramma’s
  • Run een lokale competitie
  • Ontwikkel echte relaties met verwante lokale bedrijven om te ontdekken hoe u kunt samenwerken om de gezondheid van uw lokale economie te verbeteren

Al deze slimme en authentieke strategieƫn bieden goede lokale linkkansen.

Gebruik geavanceerde zoekoperatoren in Google

Van inhoudsonderzoek tot plagiaatcontroles tot technische audits en nog veel meer, met behulp van geavanceerde Google-zoekoperatoren kunt u uw SEO-onderzoek kracht bijzetten.

Linkbuilding voor lokale SEO

Het opbouwen van gelinkte ongestructureerde citaties – verwijzingen naar de contactgegevens van een bedrijf op een niet-directory platform, zoals een blog of een nieuwssite – is belangrijk voor het verplaatsen van de ranking naald voor lokale SEO. Het is ook een geweldige manier om waardevolle links te verdienen wanneer je een lokaal bedrijf in de markt zet.

Vernieuw topcontent

U weet waarschijnlijk al welke content van uw site het meeste verkeer oplevert, de meeste klanten converteert, of bezoekers het langst vasthoudt.

Neem die inhoud en opknap het voor andere platforms (Slideshare, YouTube, Instagram, Quora, enz.) om uw acquisitietrechter uit te breiden buiten Google.

U kunt ook oudere inhoud afstoffen, bijwerken en gewoon opnieuw publiceren op hetzelfde platform. Als je ontdekt dat een paar betrouwbare websites in de branche allemaal linken naar een populaire bron die oud is geworden, werk die dan bij en laat het die branchewebsites weten – je kunt er zomaar een goede link mee verdienen.

U kunt dit ook doen met afbeeldingen. Ga naar websites die je afbeeldingen gebruiken zonder je te vermelden of naar je terug te linken en vraag of ze het erg vinden om een link op te nemen.

Nieuwswaardig

De aandacht trekken van de pers, bloggers en nieuwsmedia is een effectieve, aloude manier om links te verdienen. Soms is dit zo simpel als iets gratis weggeven, een geweldig nieuw product uitbrengen, of iets controversieels beweren. Aangezien SEO voor een groot deel draait om het creƫren van een digitale representatie van je merk in de echte wereld, moet je om te slagen in SEO een geweldig merk zijn.

Wees persoonlijk en oprecht

De meest gemaakte fout die nieuwe SEO’ers maken bij het opbouwen van links, is dat ze niet de tijd nemen om een op maat gemaakte, persoonlijke en waardevolle eerste contactmail op te stellen. Jij weet net zo goed als ieder ander hoe irritant spam-mails kunnen zijn, dus zorg ervoor dat de jouwe mensen niet met hun ogen laat rollen.

Uw doel voor een eerste outreach e-mail is simpelweg om een reactie te krijgen. Deze tips kunnen daarbij helpen:

  • Maak het persoonlijk door iets te noemen waar de persoon mee bezig is, waar hij of zij naar school is geweest, de hond, etc.
  • Bied waarde. Laat ze weten over een gebroken link op hun website of een pagina die niet werkt op mobiel.
  • Houd het kort.
  • Stel Ć©Ć©n eenvoudige vraag (meestal niet voor een link; je wilt waarschijnlijk eerst een band opbouwen).

Links verdienen kost veel tijd, dus meet uw succes om de waarde aan te tonen

Metingen voor linkbuilding moeten overeenkomen met de algemene KPI’s van de site. Dit kunnen verkopen, e-mail abonnementen, bekeken pagina’s, enz. zijn. U moet ook de Domain Authority en/of Page Authority scores evalueren, de ranking van gewenste zoekwoorden, en de hoeveelheid verkeer naar uw inhoud.

Het meten en verbeteren van uw link-inspanningen

Tot nu toe hebben we het gehad over het belang van het verdienen van kwaliteit links naar uw site in de tijd, evenals een aantal gemeenschappelijke tactieken om dit te doen. Nu, we & rsquo;ll behandelen manieren om het rendement op uw link building investering en strategieƫn voor het behoud van kwaliteit backlink groei in de tijd te meten.

Totaal aantal links

De meest directe manier om uw link building inspanningen te meten is door het bijhouden van de groei van het totaal aantal links naar uw site of pagina. Mozā€™s Link Explorer is een geweldig hulpmiddel om dat te doen. Stel bijvoorbeeld dat u onlangs een blogbericht hebt gepubliceerd dat veel aandacht heeft gekregen en dat u het totale aantal links wilt bijhouden dat die bron heeft verdiend.

Pop de URL in Link Explorer…

Een screenshot van de hoofdpagina van Link Explorer.

En selecteer vervolgens “linking domains” in de sectie “metrics over time” om de linkgroei van maand tot maand te zien.

Een screenshot van de Metrics Over Time-grafiek in Link Explorer.

U kunt dit ook doen met een hoofddomein, subdomein, of een specifieke pagina.

Een opmerking over het opschonen van links

Sommige SEO’s moeten niet alleen goede links bouwen, maar zich ook ontdoen van slechte links. Als je link opruiming uitvoert terwijl je tegelijkertijd goede links bouwt, houd er dan rekening mee dat een stagnerende of afnemende “linking domains over time” grafiek volkomen normaal is. U kunt ook Link Explorer’s “Ontdekt en verloren” tool bekijken om precies bij te houden welke links u heeft gewonnen en verloren.

Als je niet het aantal backlinks hebt zien binnenkomen waar je naar streefde, is alle hoop nog niet verloren! Elke linkbuilding campagne is iets waar je van kunt leren. Als u het totaal aantal links dat u verdient voor uw volgende campagne wilt verbeteren, overweeg dan deze vragen:

Maakte je content die 10x beter was dan al het andere dat er was?

Het is mogelijk dat de reden dat uw linkbuildinginspanningen zijn mislukt, is dat uw inhoud niet wezenlijk waardevoller was dan al het andere dat erop leek. Kijk eens terug naar de pagina’s die ranken voor de term waar je je op richt en kijk of er nog iets anders is dat je kunt doen om te verbeteren.

Heeft u uw content gepromoot? Hoe?

Promotie is misschien wel een van de moeilijkste aspecten van linkbuilding, maar mensen op de hoogte brengen van je content en ze ervan overtuigen naar je te linken is watā€™s echt de naald zal doen bewegen.

Hoeveel links heb je eigenlijk nodig?

Bedenk hoeveel backlinks je eigenlijk nodig hebt om te ranken voor het trefwoord waar je je op richt. In Keyword Explorerā€™s “SERP Analysis” rapport, kunt u de pagina’s bekijken die ranken voor de term waar u zich op richt, alsmede hoeveel backlinks deze URL’s hebben. Dit geeft je een goede maatstaf om te bepalen hoeveel links je eigenlijk nodig hebt om te kunnen concurreren en welke websites een goed linkdoelwit zouden kunnen zijn.

Wat was de kwaliteit van de links die u ontving?

Een link van een zeer gezaghebbende bron is waardevoller dan tien van sites van lage kwaliteit, dus houd in gedachten dat kwantiteit niet alles is. Wanneer u zich richt op sites voor backlinks, kunt u prioriteiten stellen door te kijken hoe gezaghebbend ze zijn met behulp van de Domain Authority- en Page Authority-metriek.

Voorbij links: Hoe bewustzijn, amplificatie en sentiment autoriteit beĆÆnvloeden

Veel van de methoden die je gebruikt om links op te bouwen, bouwen indirect ook aan je merk. In feite kun je linkbuilding zien als een geweldige manier om de bekendheid van je merk, de onderwerpen waarop je een autoriteit bent, en de producten of diensten die je aanbiedt te vergroten.

Als uw doelgroep u eenmaal kent en u waardevolle content hebt om te delen, laat uw publiek dat dan ook weten! Door uw content te delen op sociale platforms wordt uw publiek zich niet alleen bewust van uw content, maar het kan hen ook aanmoedigen om die bekendheid uit te breiden naar hun eigen netwerken, waardoor uw eigen bereik wordt vergroot.

Zijn sociale shares hetzelfde als links? Nee. Maar shares naar de juiste mensen kunnen resulteren in links. Social shares kunnen ook een toename in verkeer en nieuwe bezoekers naar uw website bevorderen, waardoor de naamsbekendheid kan groeien, en met een groei in naamsbekendheid kan een groei in vertrouwen en links komen. Het verband tussen sociale signalen en rankings lijkt indirect, maar zelfs indirecte correlaties kunnen nuttig zijn voor het informeren van de strategie.

Betrouwbaarheid gaat ver

Voor zoekmachines wordt vertrouwen grotendeels bepaald door de kwaliteit en kwantiteit van de links die je domein heeft verdiend, maar dat wil niet zeggen dat er geen andere factoren in het spel zijn die de autoriteit van je site kunnen beĆÆnvloeden. Denk eens aan alle verschillende manieren waarop je een merk gaat vertrouwen:

  • Bewustzijn (je weet dat ze bestaan)
  • Hulpvaardigheid (ze geven antwoord op je vragen)
  • Integriteit (ze doen wat ze zeggen dat ze zullen doen)
  • Kwaliteit (hun product of dienst biedt waarde, mogelijk meer dan anderen die u hebt geprobeerd)
  • Continued waarde (ze blijven waarde te bieden, zelfs nadat je hebt gekregen wat je nodig had)
  • Voice (ze communiceren op unieke, gedenkwaardige manieren)
  • Sentiment (anderen hebben goede dingen te zeggen over hun ervaring met het merk)

Dat laatste punt is waar we ons hier op gaan richten. Recensies over uw merk, producten of diensten kunnen een bedrijf maken of breken.

In uw poging om autoriteit uit recensies te halen, volgt u deze vuistregels voor recensies:

  • Betaal nooit iemand of een bureau om een neppe positieve recensie voor uw bedrijf of een neppe negatieve recensie van een concurrent te maken.
  • Beoordeel niet uw eigen bedrijf of de bedrijven van uw concurrenten. Laat uw personeel dit ook niet doen.
  • Gebied nooit prikkels van welke aard dan ook in ruil voor recensies.
  • Alle beoordelingen moeten rechtstreeks door klanten worden achtergelaten in hun eigen accounts; plaats nooit beoordelingen namens een klant of neem een bureau in dienst om dit te doen.
  • Zet geen review station/kiosk op in uw bedrijf; veel reviews afkomstig van hetzelfde IP kunnen worden gezien als spam.
  • Lees de richtlijnen van elk beoordelingsplatform waar u beoordelingen hoopt te verdienen.

Ben u ervan bewust dat review spam een probleem is dat wereldwijde proporties heeft aangenomen, en dat schending van overheidsrichtlijnen voor waarheid-in-reclame heeft geleid tot gerechtelijke vervolging en hoge boetes. Het is gewoon te gevaarlijk om het waard te zijn. Je aan de regels houden en uitzonderlijke klantervaringen bieden is de winnende combinatie voor het opbouwen van zowel vertrouwen als autoriteit op de lange termijn.

Autoriteit wordt opgebouwd wanneer merken goede dingen doen in de echte wereld, klanten blij maken, geweldige content creƫren en delen, en links verdienen van gerenommeerde bronnen.