Selecteer een pagina

Kernpunten

  • Google is organische zoekalgoritme bevat veel verschillende on-page factoren.
  • On-page SEO, in combinatie met hoogwaardige inhoud, is een solide formule voor meer organisch zoeksucces.
  • On-page SEO gaat veel verder dan zoekwoorden, en omvat alles van headers tot title tags, gestructureerde gegevens, beeldoptimalisatie, en nog veel meer.

Hoe vaak verandert Google zijn zoekalgoritme? In 2020 heeft Google meer dan 600.000 experimenten uitgevoerd en zijn algoritme meer dan 4.500 keer aangepast. Het bedrijf is op een missie om de slimste zoekmachine ter wereld te maken, en dat lukt ze aardig.

En toch, ondanks de constante verbeteringen, is hij niet perfect. Google heeft nog steeds hulp nodig bij het begrijpen van nieuwe inhoud. Dat is waar on-page search engine optimization (SEO) om de hoek komt kijken.

On-page SEO helpt Google uw website beter te begrijpen. En dat verbetert uw ranking, wat leidt tot meer organisch verkeer.

Google heeft in 2020 meer dan 600.000 experimenten uitgevoerd en zijn algoritme meer dan 4.500 keer aangepast.

In deze stap-voor-stap on-page SEO gids, leg ik uit wat de belangrijkste pagina-specifieke optimalisatie best practices zijn die u moet implementeren op uw eigen website, en waarom ze een essentieel onderdeel zijn van uw algemene SEO strategie.

Wat is On-Page Optimalisatie voor SEO?

On-Page SEO

Definitie

On-page SEO (of on-site SEO) is het optimaliseren van webpagina’s voor specifieke zoekwoorden om zo de zichtbaarheid en het verkeer te verbeteren. Het houdt in dat paginaspecifieke elementen zoals title-tags, koppen, inhoud en interne links worden afgestemd op trefwoorden.

Technische SEO vs on-page SEO

Sommige SEO’s verwarren on-page SEO met technische SEO. Maar ik houd ze graag gescheiden. In mijn optiek richt technische SEO zich op zaken als paginasnelheid en sitesnelheid, duplicate content, sitestructuur, schema en indexering. Met andere woorden, technische optimalisatie richt zich op uw gehele website, terwijl on-page optimalisatie zich richt op specifieke URL’s.

Er is ook off-page SEO die alles omvat wat buiten uw website gebeurt, zoals linkbuilding en merkvermeldingen.

Waarom On-Page Optimalisatie zo belangrijk is

waarom On-Page Optimalisatie

U moet uw on-page SEO-strategie serieus nemen als u wilt dat zoekmachines u belonen met pagina-één zichtbaarheid. En er is veel veranderd in de afgelopen twee decennia. Hoewel Google nog steeds naar zoekwoorden in uw inhoud kijkt, werkt het vullen van zoekwoorden al lang niet meer omdat het de gebruikerservaring verpest.

Naarmate het zoekalgoritme van Google geavanceerder wordt, zullen gebruikersgerichte on-page SEO-factoren belangrijker worden. Als het goed wordt gedaan, stelt on-site SEO zoekmachines in staat uw inhoud te begrijpen en de meest relevante URL’s voor specifieke zoekopdrachten te ranken. En gebruikers zullen de organisatie en duidelijkheid die on-page optimalisatie oplevert waarderen.

Dus met dat in gedachten, laten we eens kijken naar specifieke on-page SEO best practices.

URL’s helpen on-page SEO

Google heeft expliciet verklaard dat URL’s hen helpen beter te begrijpen waar een pagina over gaat. Dus, hoe optimaliseert u uw URL’s?

  • Voeg een trefwoord in:Het opnemen van uw primaire trefwoord in uw URL helpt zowel zoekmachines als gebruikers om de inhoud van een pagina te begrijpen.
  • Focus links: Plaats het trefwoord zo ver mogelijk naar links in de URL.
  • Gebruik echte woorden: Gebruik zo veel mogelijk echte woorden in uw URL in plaats van het onleesbare jargon dat sommige contentmanagementsystemen eruit pompen.
  • Houd ze kort en bondig: Idealiter is uw URL-structuur kort en gemakkelijk te begrijpen voor zowel zoekmachines als gebruikers. Hoe makkelijker het voor Google is om het type inhoud op de pagina te begrijpen, hoe beter. Bovendien toont Google vaak URL’s in zoekresultaten. Als de URL van een pagina een lange reeks willekeurige letters en cijfers is, helpt dat gebruikers niet om uw pagina te begrijpen. Hoe beter ze het doel van uw pagina begrijpen, hoe groter de kans dat ze op het zoekresultaat klikken.
  • Gebruik koppeltekens tussen woorden: Hyphens maken URL’s leesbaarder. Als een pagina bijvoorbeeld over koffiebonenmalers gaat, gebruik dan de URL www.yourcompany.com/coffee-bean-grinders.
  • Vermijd sessie-ID’s: Vermijd waar mogelijk het opnemen van sessie-ID’s in uw URL’s, omdat deze een lawine aan URL’s voor dezelfde pagina opleveren. Google raadt u aan in plaats daarvan cookies te gebruiken.

Title-tags and meta descriptions

Metatags zijn een van de belangrijkste on-page seo factoren – met name paginatitels. Elke pagina heeft een title tag die in de zoekresultaten verschijnt als een kop. De meta description is een korte samenvatting van de pagina die onder de titel in de zoekresultaten verschijnt. Beide zijn belangrijk om zoekmachines en gebruikers te helpen het doel van een pagina te begrijpen.

De title tag is een directe on-page SEO ranking factor, terwijl de meta descriptions dat niet zijn.

Zowel de titel als de meta description spelen een belangrijke rol bij de vraag of iemand daadwerkelijk klikt op een vermelding in de zoekresultaten. Wanneer zowel de titel als de meta beschrijving zijn geoptimaliseerd, verhoogt dit de Click-Through Rate (CTR), wat betekent dat je meer verkeer krijgt.

Helaas heeft Google in augustus 2021 een update uitgevoerd voor de manier waarop het met title-tags omgaat. Na de update kan Google paginatitels herschrijven op basis van andere on-page elementen, waaronder koppen en zelfs ankertekst van inkomende links. Hoewel deze verandering geen invloed heeft op de rankings, kan het een enorme impact hebben op de CTR als de nieuwe titel niet goed is.

In feite zag Wordstream een 37% daling van de CTR. Bekijk hun artikel hier om te zien hoe ze het opgelost hebben.

On-Page Optimalisatie voor meta-tags

De eerste stap in uw on-page SEO-analyse moet zijn om naar uw titel en meta description te kijken. Volg deze stappen:

  • Plaats uw primaire zoekwoord aan het begin van de titel.
  • Houd de titel rond de 55 of 60 tekens zodat het niet wordt afgekapt in de zoekresultaten. WordPress plugins zoals Yoast kunnen u vertellen of uw meta-tags te lang zijn.
  • Vermijd all caps in uw title tags.
  • Geef elke pagina een unieke titel, zodat Google niet denkt dat u dubbele pagina’s heeft.
  • Schrijf duidelijke, overtuigende titels waar gebruikers op willen klikken.
  • Breng uw primaire zoekwoord in uw metabeschrijving. Wanneer iemand op dat trefwoord zoekt, zal Google het vetgedrukt weergeven in de zoekresultaten.
  • Beperk de meta description tot 155 tekens.
  • Schrijf uw metabeschrijving zo dat deze de pagina nauwkeurig beschrijft. Behandel het als een advertentie, en wordsmid het zo dat mensen worden gedwongen om te klikken.

Gestructureerde gegevens

Gestructureerde data helpt on-page seo

Gestructureerde gegevens helpen Google uw inhoud nog beter te begrijpen en moeten daarom een cruciaal onderdeel vormen van uw on-page SEO-audit. Stel bijvoorbeeld dat je een productpagina hebt met informatie over prijzen, beschikbaarheid, beoordelingen, enzovoort. Tenzij je die informatie op een specifieke manier structureert in de HTML, zal Google niet in staat zijn om het te begrijpen.

Types van gestructureerde data

Gestructureerde gegevens zijn specifieke on-page SEO-code die u op uw pagina’s plaatst en die Google helpt de inhoud te begrijpen. Er zijn specifieke gestructureerde dataformaten voor een grote verscheidenheid aan dingen, waaronder:

  • Boeken
  • Artikelen
  • Films
  • Cursussen
  • Ratings
  • Evenementen
  • Lokale bedrijfsinformatie
  • sterrenwaardering
  • Recepten
  • Baanaanbiedingen

Google neemt gestructureerde data vaak direct op in de zoekresultaten, door deze te tonen als een “rich snippet”. Het hebben van een rich snippet verhoogt de kans dat iemand op uw resultaat klikt.

Gestructureerde data tools

Tools voor zoekwoordonderzoek zoals Semrush en Ahrefs bevatten een analyse van de pagina’s met zoekmachineresultaten die onthullen welke SERP-kenmerken voor een doelzoekwoord worden getoond. Dit helpt u te begrijpen welke soorten gegevens u’ll moet implementeren om voor die kenmerken te verschijnen. Hier is een korte lijst van een aantal extra Ahrefs alternatieven die kunnen helpen.

SERP-functies in Ahrefs

De eenvoudigste manier om gestructureerde gegevens te implementeren is door gebruik te maken van Google is Structured Data Markup Helper. Voer de URL van een pagina in en Google zal u begeleiden door het proces van het toevoegen van gestructureerde gegevens. U kunt dan de gestructureerde gegevens testen met behulp van Google is Structured Data Testing Tool. Of u kunt Bing is gids raadplegen om uw site te markeren met gestructureerde gegevens.

Als u klaar bent, kopieert u de bijgewerkte informatie gewoon naar uw eigen site.

Website crawlers zoals DeepCrawl en Screaming Frog kunnen de gestructureerde gegevens op de website zichtbaar maken. Als je je eigen site crawlt, zijn de tools ook handig voor het debuggen van fouten. Als je de site van een concurrent crawlt, is dit een geweldige manier om te zien wat je concurrent allemaal gebruikt.

Headers verbeteren On-Page optimalisatie

Het gebruik van meerdere headers (H1-tag, H2, H3, etc.) op uw pagina’s helpt SEO op verschillende manieren. Ten eerste, het maakt het veel makkelijker voor gebruikers om uw inhoud te lezen. Als bezoekers een muur van tekst op een pagina tegenkomen, is de kans veel kleiner dat ze het willen lezen en zullen ze vaak de pagina verlaten. Meervoudige koppen helpen gebruikers de inhoud snel te begrijpen, wat de algehele gebruikerservaring verbetert (een belangrijke factor voor Google).

Ten tweede helpen subkoppen Google de inhoud van een pagina te begrijpen. Zorg er bij het maken van kopteksten voor dat u uw primaire zoekwoord in ten minste een of twee H2-koppen gebruikt. Als het zinvol is contextueel, neem het primaire trefwoord weer in de H3 of andere kopteksten. Voeg long-tail zoekwoorden in sommige headers, als goed, om de signalen naar Google over het overkoepelende onderwerp te versterken.

SEO copywriting

man doet seo copywriting op laptop

Copywriting kan uw on-page SEO-inspanningen een superboost geven. Als u investeert in goede content voor uw landingspagina’s, zullen gebruikers meer betrokken zijn. Het is belangrijk op te merken dat SEO copywriting best practices niet alleen goed zijn voor zoekmachines. Ze verbeteren ook uw content marketing voor gebruikers.

De beste bloggers zijn meesters in SEO-copywriting, en dit zijn de technieken die ze gebruiken:

  • Schrijf beknopte, overtuigende inleidingen. Verwoord duidelijk zowel het probleem als de oplossing.
  • Vermijd lange zinnen en alinea’s. Laat paragrafen echter niet helemaal weg, anders loopt de inhoud niet lekker.
  • Verscheid secties die langer zijn dan 300 woorden met subkoppen.
  • Verwerk het SEO-doelzoekwoord op natuurlijke wijze in de paginatekst.
  • Lijn de inhoud af op de zoekintentie.
  • Schrijf altijd voor uw lezers.
  • Gebruik “bucket brigades” om mensen naar beneden te laten bewegen op de pagina. Bucket brigades zijn brug zinnen die conversatie waarde toe te voegen aan uw kopie. Denk aan zinnen als, “hier is het ding…,” “geen wonder…,” “maar dat’is slechts een deel van het verhaal…,” of “zoals het blijkt.”
  • Integreer verhalen en emotie om lezers’ interesse te wekken.

Gebruik het doel-sleutelwoord vroeg

In het algemeen moet u proberen uw trefwoord binnen de eerste 100 woorden te gebruiken. Dit geeft Google het signaal dat het het hoofdonderwerp van uw pagina is en vertelt gebruikers ook dat ze op de juiste plaats zijn.

Bedenk eens hoe mensen zoeken op internet. Ze klikken op een zoekresultaat, scannen snel de pagina, en gaan dan weg als ze denken dat de pagina niet relevant is. Het creëren van boeiende intro’s die uw doelgroep trefwoord te houden gebruikers van snel bouncing.

Helpt keyword-dichtheid On-Page optimalisatie?

Keyword density verwijst naar hoe vaak u een specifiek trefwoord op een webpagina gebruikt. Als er 100 woorden op een pagina staan en u gebruikt uw trefwoord vijf keer, dan is uw trefwoorddichtheid 5%.

Hoewel er geen harde en snelle on-page SEO-regels zijn over de dichtheid van trefwoorden, moet u ervoor zorgen dat uw doelzoekwoorden op natuurlijke wijze in uw bericht voorkomen. Je moet streven naar een optimale trefwoord dichtheid die is in lijn met de top ranking inhoud voor die zoekterm.

Naast uw primaire zoekwoord, ook synoniemen, long-tail zoekwoorden, en gerelateerde termen die kunnen helpen uw pagina rang. Deze zijn niet hetzelfde als latent semantische indexering (LSI) zoekwoorden, die Google zegt niet te gebruiken. In plaats daarvan, ze ’ zijn gewoon termen met betrekking tot uw onderwerp dat u helpt context op te bouwen.

Inhoud die voldoet aan zoekintentie is de juiste On-Page optimalisatie

Lachende vrouw met laptop op bank

Google wil gebruikers inhoud van hoge kwaliteit laten zien die voldoet aan hun zoekintentie. Met andere woorden, het lost het probleem van een zoeker is volledig en efficiënt op.

Op hoog niveau zijn er vier soorten zoekintentie:

  • Informatief: Mensen zijn op zoek naar informatie.
  • Navigatie: Mensen proberen een specifieke pagina te vinden.
  • Commercieel: Mensen doen onderzoek voordat ze iets kopen.
  • Transactiegericht: Mensen willen actief iets kopen.

Een eenvoudige manier om de intentie achter een bepaald trefwoord te achterhalen, is te kijken naar de eerste pagina met resultaten voor de zoekopdracht. Titels met woorden als hoe, manieren, of methoden wijzen op een informatieve zoekintentie. Terwijl woorden als best en top een commerciële intentie onthullen.

Daarna moet je content maken die aan de intentie voldoet.

Als het informatief is, zorg dan voor zo veel mogelijk relevante content. Behandel het onderwerp grondig, beantwoord veelgestelde vragen en help de gebruiker de kwestie te begrijpen.

Als de intentie commercieel is, geef zoekers dan de informatie die ze nodig hebben om een weloverwogen aankoopbeslissing te nemen. Denk hierbij aan recensies, prijzen, vergelijkingen, foto’s, FAQ, etc.

Als de intentie transactioneel is, zorg er dan voor dat uw pagina’s zijn geoptimaliseerd met gestructureerde gegevens, zodat producten in de Google Shopping-carrousel kunnen worden weergegeven. Ook kunt u de nadruk leggen op specifieke verkoopargumenten in de titel van uw pagina, zoals kortingen, kwaliteit van het product, ruime keuze, enz.

Schrijf leesbare tekst

Hoewel leesbaarheid geen directe ranking factor is, zou het toch onderdeel moeten zijn van uw on-page SEO proces. Dat komt omdat leesbare tekst makkelijker te verteren is voor Google en gebruikers, wat uiteindelijk goed is voor uw SEO.

Als uw tekst moeilijk te lezen is, zullen gebruikers snel terugkeren, wat Google het signaal geeft dat de inhoud niet waardevol is en lager moet worden gerangschikt.

Om uw tekst leesbaar te maken:

  • Maak de pagina skimmable. Verdeel je content in licht verteerbare brokken.
  • Gebruik meerdere koppen en subkoppen.
  • Gebruik veel alinea-einden, zodat je grote muren van tekst vermijdt.
  • Lijsten opsplitsen in opsommingstekens.
  • Breng ondersteunende afbeeldingen en andere visuals in.
  • Gebruik duidelijke, bruikbare zinnen.

Bedenk dat de meerderheid van de mensen uw inhoud op mobiele apparaten leest, dus zorg ervoor dat ze gemakkelijk kunnen scrollen en skimmen.

Internal-linking

Interne links zijn belangrijk voor on-page SEO omdat ze Google helpen de relatie tussen pagina’s op uw site te begrijpen. Een uitgebreid raamwerk van interne links versterkt de context en relevantie, evenals de diepte van uw dekking over een onderwerp.

Ze zijn ook geweldig voor de gebruikerservaring. Interne links helpen mensen meer van uw content te ontdekken – zoals aanvullende blogartikelen, of een waardevolle case study. Een sterke interne linkstrategie verbetert ook Google Analytics SEO metrics zoals bouncepercentage en conversiepercentage.

Als het gaat om on-page SEO, moet u interne links opnemen naar – en van – andere relevante pagina’s op uw site. Het is vooral belangrijk om links op te nemen van gezaghebbende pagina’s zoals uw homepage.

De ankertekst van deze links moet een trefwoord of sleutelzin zijn waarvoor u de gelinkte pagina wilt laten ranken. Zorg ervoor dat u niet steeds dezelfde anchor-tekst gebruikt op verschillende pagina’s, omdat Google dit kan interpreteren als keyword stuffing en proberen het systeem te bespelen.

In tegenstelling tot backlinks geven interne links uw website niet meer autoriteit omdat u ze zelf kunt toevoegen. In plaats daarvan wordt de bestaande autoriteit en relevantie van uw backlinks door uw website geleid. Met dit in gedachten, als je domein al een enorme hoeveelheid autoriteit heeft, dan kan intern linken echt de naald bewegen op rankings. In bepaalde gevallen van extreem hoge domein autoriteit, interne links kan belangrijker zijn dan zelfs backlinks.

Afbeelding optimalisatie

Beelden moeten ook worden geoptimaliseerd voor SEO. Begin met ze beschrijvende bestandsnamen te geven met woorden gescheiden door koppeltekens. Optimaliseer vervolgens de bestandsgrootte, zodat het bestand snel laadt terwijl de kwaliteit van de afbeelding behouden blijft. Als uw site gevuld is met afbeeldingen die consequent meer dan 400kb zijn, bijvoorbeeld, zal uw pagina laadtijd negatief worden beïnvloed, en dit schaadt uw vermogen om hoog te scoren in Google.

Een tool zoals TinyPNG, ImageOptim, of WP Smush maakt het optimalisatieproces van afbeeldingen gemakkelijk.

Tot slot voegt u tekst toe aan de alt-tags van de afbeelding, met het juiste trefwoord af en toe opgenomen in de tekst. De alt-tekst helpt zoekmachines de afbeelding te begrijpen.

On-Page Optimalisatie factoren

Laten we de meest kritische on-page SEO-technieken die u moet volgen nog eens op een rijtje zetten:

  • Gebruik korte, beschrijvende pagina URL’s
  • Optimaliseer titel tags
  • Schrijf overtuigende meta beschrijvingen
  • Implementeer gestructureerde data
  • Optimaliseer headers
  • Ervoer SEO copywriting best practices
  • Gebruik het doelzoekwoord in de eerste 100 woorden
  • Houd de juiste trefwoorddichtheid
  • Creëer inhoud die voldoet aan de gebruikersintentie
  • Schrijf leesbare tekst
  • Voeg zowel interne als uitgaande links toe
  • Optimaliseer voor Google afbeeldingen