Selecteer een pagina

Wat is SEO en waarom is SEO belangrijk?

  • SEO staat voor “search engine optimization.”Het is de praktijk van het verhogen van zowel de kwaliteit en kwantiteit van het websiteverkeer, evenals de blootstelling aan uw merk, door middel van niet-betaalde (ook wel bekend als “organische”) zoekmachineresultaten.

Ontdanks de afkorting gaat SEO net zo goed over mensen als over zoekmachines. Het gaat erom te begrijpen waar mensen online naar zoeken, welke antwoorden ze zoeken, welke woorden ze gebruiken en welk type content ze willen consumeren. Als u de antwoorden op deze vragen kent, kunt u in contact komen met de mensen die online op zoek zijn naar de oplossingen die u biedt.

Als het kennen van de intentie van uw publiek de ene kant van de SEO-medaille is, is het leveren van die intentie op een manier die zoekmachine-crawlers kunnen vinden en begrijpen de andere kant. In deze gids, verwachten om te leren hoe om beide te doen.

Wat betekent dat woord?

  • Als u moeite hebt met een van de definities in dit hoofdstuk, open dan onze SEO-woordenlijst als referentie! Bekijk de SEO woordenlijst

Basisbegrippen zoekmachine

  • Zoekmachines zijn antwoordmachines. Ze schuren miljarden stukjes inhoud door en evalueren duizenden factoren om te bepalen welke inhoud het meest waarschijnlijk uw vraag beantwoordt.

Zoekmachines doen dit allemaal door het ontdekken en catalogiseren van alle beschikbare inhoud op het internet (webpagina’s, PDF’s, afbeeldingen, video’s, enz.) via een proces dat bekend staat als “crawling en indexering,” en dan het ordenen van het op hoe goed het overeenkomt met de zoekopdracht in een proces dat we noemen “ranking.” We ’zullen crawling, indexering, en ranking in meer detail behandelen in het volgende hoofdstuk.

Welke zoekresultaten zijn “organisch”?

Zoals we al eerder zeiden, zijn organische zoekresultaten de resultaten die zijn verdiend door effectieve SEO, en waarvoor niet is betaald (d.w.z. niet is geadverteerd). Deze waren vroeger gemakkelijk te herkennen – de advertenties werden duidelijk als zodanig aangeduid en de overige resultaten hadden meestal de vorm van “10 blauwe links” die eronder werden vermeld. Maar met de manier waarop zoeken is veranderd, hoe kunnen we vandaag de dag organische resultaten herkennen?

Heden ten dage, zoekmachine resultaten pagina’s – vaak aangeduid als “SERPs” – zijn gevuld met zowel meer reclame en meer dynamische organische resultaten formaten (genoemd “SERP functies”) dan we ooit eerder hebben gezien. Enkele voorbeelden van SERP-functies zijn featured snippets (of antwoordvakken), People Also Ask vakken, beeldcarrousels, enz. Nieuwe SERP-functies blijven verschijnen, grotendeels gedreven door wat mensen zoeken.

Als je bijvoorbeeld zoekt op “Denver weer,” zie je een weersvoorspelling voor de stad Denver direct in de SERP in plaats van een link naar een site die misschien die voorspelling heeft. En, als je zoekt naar “pizza Denver,” zie je een “local pack” resultaat dat bestaat uit Denver pizza plaatsen. Handig, toch?

Het is belangrijk om te onthouden dat zoekmachines geld verdienen aan reclame. Hun doel is om beter op te lossen zoeker is query’s (binnen SERP’s), om zoekers terug te laten komen, en om ze te houden op de SERP’s langer.

Sommige SERP-kenmerken op Google zijn organisch en kunnen worden beïnvloed door SEO. Deze omvatten featured snippets (een gepromoot organisch resultaat dat een antwoord in een kader weergeeft) en gerelateerde vragen (a.k.a. “People Also Ask” boxen).

Het is vermeldenswaard dat er veel andere zoekfuncties die, ook al zijn ze niet betaalde reclame, kan meestal niet worden beïnvloed door SEO. Deze functies hebben vaak gegevens die zijn verkregen uit eigen gegevensbronnen, zoals Wikipedia, WebMD, en IMDb.

Waarom SEO belangrijk is

Hoewel betaalde advertenties, sociale media en andere online platforms verkeer naar websites kunnen genereren, wordt het merendeel van het online verkeer gedreven door zoekmachines.

Organische zoekresultaten beslaan meer digitaal onroerend goed, komen geloofwaardiger over bij slimme zoekers, en krijgen veel meer kliks dan betaalde advertenties. Bijvoorbeeld, van alle zoekopdrachten in de VS, klikt slechts ~2,8% van de mensen op betaalde advertenties.

In een notendop: SEO heeft ~20X meer traffic kans dan PPC op zowel mobiel als desktop.

SEO is ook een van de weinige online marketingkanalen die, mits goed opgezet, na verloop van tijd zijn vruchten kan blijven afwerpen. Als je een solide stuk content levert dat het verdient om voor de juiste zoekwoorden te ranken, kan je verkeer na verloop van tijd in een sneeuwbaleffect terechtkomen, terwijl je voor reclame voortdurend geld nodig hebt om verkeer naar je site te sturen.

Zoekmachines worden steeds slimmer, maar ze hebben nog steeds onze hulp nodig.

Het optimaliseren van uw site zal helpen betere informatie te leveren aan zoekmachines, zodat uw inhoud goed kan worden geïndexeerd en weergegeven binnen zoekresultaten.

Optimaliseer uw site met Moz Pro

Moz Pro beschikt over pagina-optimalisatietools waarmee u uw website naar een hoger niveau kunt tillen. Krijg een voorproefje van wat er mogelijk is en probeer het vandaag nog gratis uit:

Moet ik een SEO-professional, -consultant of -bureau inhuren?

Afhankelijk van uw bandbreedte, bereidheid om te leren, en de complexiteit van uw website(s), zou u zelf wat basis SEO kunnen uitvoeren. Of, misschien ontdekt u dat u liever de hulp van een expert wilt. In beide gevallen is het goed!

Als u uiteindelijk op zoek gaat naar deskundige hulp, is het belangrijk om te weten dat veel bureaus en consultants “SEO-diensten leveren,” maar sterk kunnen variëren in kwaliteit. Weten hoe u een goed SEO-bedrijf kiest kan u veel tijd en geld besparen, omdat de verkeerde SEO-technieken uw site eigenlijk meer kunnen schaden dan helpen.

Wij houden ook een aanbevolen lijst van bureau partners, die allemaal Moz SEO tools gebruiken om hun werk aan te drijven namens u!

White hat vs black hat SEO

“White hat SEO” verwijst naar SEO-technieken, best practices, en strategieën die zich houden aan de zoekmachineregels, met als primaire focus om meer waarde te bieden aan mensen.

“Black hat SEO” verwijst naar technieken en strategieën die zoekmachines proberen te spammen/foppen. Hoewel black hat SEO kan werken, zet het websites op een enorm risico te worden bestraft en / of de-geïndexeerd (verwijderd uit de zoekresultaten) en heeft ethische implicaties.

Gestrafte websites hebben bedrijven bankroet gemaakt. Het is nog een reden om heel voorzichtig te zijn bij het kiezen van een SEO-expert of -bureau.

Zoekmachines hebben vergelijkbare doelen met de SEO-industrie

Zoekmachines willen u helpen slagen. In feite heeft Google zelfs een Search Engine Optimization Starter Guide, net als onze eigen SEO Beginner is Guide! Ze zijn ook heel ondersteunend voor de inspanningen van de SEO-gemeenschap. Digitale marketing conferenties – zoals Unbounce, MNsearch, SearchLove, en Moz’s eigen MozCon – trekken regelmatig engineers en vertegenwoordigers van de grote zoekmachines aan.

Google helpt webmasters en SEO’s via hun Webmaster Central Help Forum en door het hosten van live office hour hangouts. (Bing heeft helaas hun Webmaster Forums gesloten in 2014.)

Weliswaar verschillen de webmasterrichtlijnen van zoekmachine tot zoekmachine, maar de onderliggende principes blijven hetzelfde: probeer niet om zoekmachines te misleiden. Bied uw bezoekers in plaats daarvan een geweldige online ervaring. Volg daarvoor de richtlijnen van zoekmachines en voldoe aan de intentie van gebruikers.

Google Webmaster Richtlijnen

Basisprincipes:

  • Maak pagina’s in de eerste plaats voor gebruikers, niet voor zoekmachines.
  • Belazer uw gebruikers niet.
  • Vermijd trucs die bedoeld zijn om de positie in zoekmachines te verbeteren. Een goede vuistregel is of u zich op uw gemak voelt als u aan een Google-medewerker uitlegt wat u met een website hebt gedaan. Een andere nuttige test is de vraag: “Helpt dit mijn gebruikers? Zou ik dit doen als zoekmachines niet bestonden?
  • Bedenk wat uw website uniek, waardevol of boeiend maakt.

Dingen om te vermijden:

  • Automatisch gegenereerde inhoud
  • Deelnemen aan linkschema’s
  • Het maken van pagina’s met weinig of geen originele inhoud (d.w.z. gekopieerd van ergens anders)
  • Cloaking – de praktijk van het tonen van zoekmachine crawlers andere inhoud dan bezoekers.
  • Verborgen tekst en links
  • Doorway pages – pagina’s gemaakt om goed te scoren voor specifieke zoekopdrachten om verkeer naar uw website te trechteren.

Het is goed om goed op de hoogte te zijn van de Webmasterrichtlijnen van Google. Maak tijd om ze te leren kennen.

Bekijk de volledige Google Webmasterrichtlijnen hier

Bing Webmaster Richtlijnen

Basisprincipes:

  • Zorg voor duidelijke, diepgaande, boeiende en gemakkelijk te vinden inhoud op uw site.
  • Houd paginatitels duidelijk en relevant.
  • Links worden gezien als een signaal van populariteit en Bing beloont links die organisch zijn gegroeid.
  • Sociale invloed en social shares zijn positieve signalen en kunnen invloed hebben op hoe je organisch rankt op de lange termijn.
  • Page snelheid is belangrijk, samen met een positieve, nuttige gebruikerservaring.
  • Gebruik alt attributen om afbeeldingen te beschrijven, zodat Bing de inhoud beter kan begrijpen.

Dingen om te vermijden:

  • Dunne inhoud, pagina’s met vooral advertenties of affiliate links, of die anderszins bezoekers wegleiden naar andere sites zullen niet goed ranken.
  • Aantastende link tactieken die gericht zijn op het opblazen van het aantal en de aard van de inkomende links, zoals het kopen van links, deel te nemen aan link regelingen, kan leiden tot de-indexering.
  • Zorg voor schone, beknopte, trefwoord-inclusieve URL-structuren zijn op zijn plaats. Dynamische parameters kunnen vervuilen uw URL’s en veroorzaken duplicate content issues.
  • Maak uw URL’s beschrijvend, kort, rijk aan trefwoorden indien mogelijk, en vermijd niet-lettertekens.
  • Verberg links in Javascript/Flash/Silverlight; houd content hier ook buiten.
  • Dupliceren van inhoud
  • Keyword stuffing
  • Cloaking – de praktijk van het tonen van zoekmachine crawlers andere inhoud dan bezoekers.

Richtlijnen voor het weergeven van uw lokale bedrijf op Google

Als het bedrijf waarvoor u SEO-werkzaamheden uitvoert, lokaal opereert, hetzij vanuit een winkelpui of naar klantlocaties rijdt om service te verlenen, komt het in aanmerking voor een Google Mijn Bedrijf-vermelding. Voor lokale bedrijven als deze, Google heeft richtlijnen die bepalen wat je wel en niet moet doen bij het maken en beheren van deze listings. Is SEO belangrijk? Ja!

Basisprincipes:

  • Zorg ervoor dat u in aanmerking komt voor opname in de Google Mijn Bedrijf index; u moet een fysiek adres hebben, zelfs als het uw huisadres is, en u moet klanten face-to-face bedienen, hetzij op uw locatie (zoals een winkel) of op die van hen (zoals een loodgieter)
  • Eerlijk en nauwkeurig alle aspecten van uw lokale bedrijfsgegevens, met inbegrip van de naam, het adres, telefoonnummer, website-adres, bedrijfscategorieën, openingstijden, en andere kenmerken.

Dingen om te vermijden

  • Aanmaken van Google Mijn Bedrijf-vermeldingen voor entiteiten die daar niet voor in aanmerking komen
  • Een onjuiste voorstelling van uw belangrijkste bedrijfsinformatie, inclusief “stuffing” uw bedrijfsnaam met geografische of service sleutelwoorden, of het maken van vermeldingen voor nepadressen
  • Het gebruik van postbussen of virtuele kantoren in plaats van authentieke straatadressen
  • Misbruik van het beoordelingsgedeelte van de Google Mijn Bedrijf vermelding, via valse positieve beoordelingen van uw bedrijf of valse negatieve beoordelingen van uw concurrenten
  • Kostbare beginnersfouten als gevolg van het niet lezen van de kleine details van Google is richtlijnen

Als u zich gaat richten op ranking in de zoekmachine Bing, moet u ook hun richtlijnen leren kennen. Het is alleen maar beleefd (en verstandig!)

Bekijk de volledige Bing Webmaster richtlijnen hier

Lokale, nationale of internationale SEO?

Lokale bedrijven zullen vaak willen rangschikken voor lokale zoekwoorden zoals “[service] + [bij mij in de buurt]” of “[service] + [stad]” om potentiële klanten te vangen op zoek naar producten of diensten in de specifieke locatie waar zij ze aanbieden. Niet alle bedrijven zijn echter lokaal actief. Veel websites vertegenwoordigen geen op locatie gebaseerd bedrijf, maar richten zich in plaats daarvan op een publiek op nationaal of zelfs internationaal niveau.

Voldoen aan gebruikersintentie

In plaats van deze richtlijnen te overtreden in een poging om zoekmachines te verleiden je hoger in de ranglijst te plaatsen, moet je je richten op het begrijpen en vervullen van de intentie van de gebruiker. Wanneer een persoon naar iets zoekt, heeft hij een gewenst resultaat. Of het nu een antwoord, concert tickets, of een kat foto, die gewenste inhoud is hun “user intent.”

Als iemand zoekt op “bands, wil hij dan muziekbands, bruiloftsbands, bandzagen, of iets anders vinden?

Jouw taak als SEO is om gebruikers snel te voorzien van de content die zij wensen in het formaat waarin zij dat wensen.

Voorkomende typen gebruikersintentie:

Informatief: Op zoek naar informatie. Voorbeeld: “Wat is het beste type laptop voor fotografie?”

Navigationeel: Op zoek naar een specifieke website. Voorbeeld: “Apple”

Transactiegericht: Op zoek naar iets om te kopen. Voorbeeld: “goede aanbiedingen voor MacBook Pro’s”

U kunt een glimp opvangen van de gebruikersintentie door uw gewenste trefwoord(en) te Googelen en de huidige SERP te evalueren. Bijvoorbeeld, als er een foto carrousel, het is zeer waarschijnlijk dat mensen op zoek naar dat zoekwoord zoekt naar foto’s.

Evalueer ook welke inhoud uw concurrenten bieden die u momenteel niet biedt. Hoe kunt u 10X de waarde op uw website?

Het aanbieden van relevante, hoogwaardige content op uw website helpt u hoger te scoren in de zoekresultaten, en nog belangrijker, het zorgt voor geloofwaardigheid en vertrouwen bij uw online publiek.

Voordat u ook maar iets van dat alles doet, moet u eerst de doelen van uw website is begrijpen om een strategisch SEO-plan uit te voeren.

Ken uw website/klant en ga doelen stellen want we weten hoe SEO belangrijk is voor uw bedrijf

Elke website is anders, dus neem de tijd om de doelen van een specifieke site is bedrijf echt te begrijpen. Dit zal u niet alleen helpen bepalen op welke gebieden van SEO u zich moet richten, waar u conversies moet volgen, en hoe u benchmarks kunt instellen, maar het zal u ook helpen gesprekspunten te creëren voor de onderhandelingen over SEO-projecten met klanten, bazen, enz.

Wat zullen uw KPI’s (Key Performance Indicators) zijn om het rendement op SEO-investeringen te meten? Simpeler gezegd, wat is uw barometer om het succes van uw organische zoekinspanningen te meten? Je zult het gedocumenteerd willen hebben, zelfs als het zo simpel is:

Hier zijn een paar veelvoorkomende KPI’s om je op weg te helpen:

  • Opbrengsten
  • Downloads
  • Aanmeldingen per e-mail
  • Inzendingen contactformulier
  • Telefoongesprekken

En als uw bedrijf een lokale component heeft, wilt u ook KPI’s definiëren voor uw Google Mijn Bedrijf-vermeldingen. Deze kunnen zijn:

  • klikken-naar-bellen
  • klikken-naar-website
  • kliks-naar-ritaanwijzingen

Het is u misschien opgevallen dat zaken als “ranking” en “traffic” niet op de lijst van KPI’s staan, en dat is met opzet gedaan.

SEO kan uw website helpen hoger in de zoekresultaten te komen en daardoor meer verkeer naar uw website te leiden, maar ranking en verkeer zijn slechts een middel om een doel te bereiken. Er is weinig nut in ranking als niemand klikt door naar uw site, en er is weinig nut in het verhogen van uw verkeer als dat verkeer is’t het bereiken van een groter zakelijk doel.

Bijv. als u een lead generation site runt, zou u dan liever hebben:

  • 1.000 maandelijkse bezoekers en 3 mensen die een contactformulier invullen? Of…
  • 300 maandelijkse bezoekers en 40 mensen die een contactformulier invullen?

Als u SEO gebruikt om verkeer naar uw site te leiden met het oog op conversies, hopen we dat u voor het laatste kiest! Voordat u begint met SEO, zorg ervoor dat u uw zakelijke doelen hebt vastgesteld, gebruik dan SEO om u te helpen ze te bereiken – niet andersom.

SEO bereikt zo veel meer dan ijdelheid metrics. Als het goed wordt gedaan, helpt het echte bedrijven echte doelen voor hun succes te bereiken.