Selecteer een pagina

Zoekmachineoptimalisatie

Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is de kunst en wetenschap om pagina’s hoger te laten scoren in zoekmachines zoals Google. Omdat zoeken een van de belangrijkste manieren is waarop mensen online content ontdekken, kan een hogere positie in zoekmachines leiden tot een toename van het verkeer naar een website.

Bij Google en andere zoekmachines staan op de resultatenpagina vaak betaalde advertenties bovenaan de pagina, gevolgd door de gewone resultaten of wat zoekmarketeers de “organische zoekresultaten” noemen. Verkeer dat komt via SEO wordt vaak aangeduid als “organisch zoekverkeer” om het te onderscheiden van verkeer dat komt via betaald zoeken. Betaald zoeken wordt vaak aangeduid als zoekmachine marketing (SEM) of pay-per-click (PPC).

De voordelen van SEO

Zoekmachineoptimalisatie is een belangrijk onderdeel van online marketing omdat zoeken een van de belangrijkste manieren is waarop gebruikers over het web navigeren.

Zoekresultaten worden gepresenteerd in een geordende lijst, en hoe hoger op die lijst een site kan krijgen, hoe meer verkeer de site zal geneigd zijn te ontvangen. Bijvoorbeeld, voor een typische zoekopdracht, het nummer een resultaat zal ontvangen 40-60% van het totale verkeer voor die zoekopdracht, met de nummer twee en drie resultaten ontvangen aanzienlijk minder verkeer. Slechts 2-3% van de zoekers klikt verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Dus, zelfs een kleine verbetering in de zoekmachine rankings kan resulteren in een website die meer verkeer en mogelijk business ontvangt.

Om deze reden zullen veel bedrijven en website-eigenaren proberen om de zoekresultaten te manipuleren, zodat hun site hoger op de zoekresultaten pagina (SERP) verschijnt dan hun concurrenten. Dit is waar SEO om de hoek komt kijken.

Hoe SEO werkt

Zoekmachines zoals Google gebruiken een algoritme of een reeks regels om te bepalen welke pagina’s worden getoond voor een bepaalde zoekopdracht. Deze algoritmen hebben zich ontwikkeld tot zeer complex, en rekening houden met honderden of zelfs duizenden verschillende ranking factoren om de rangschikking van hun SERP’s te bepalen. Er zijn echter drie kernfactoren die zoekmachines evalueren om de kwaliteit van een site te bepalen en hoe deze zou moeten ranken:

  • Links – Links van andere websites spelen een belangrijke rol bij het bepalen van de ranking van een site in Google en andere zoekmachines. De reden hiervoor is dat een link kan worden gezien als een stem van kwaliteit van andere websites, aangezien het onwaarschijnlijk is dat website-eigenaren een link plaatsen naar andere sites die van slechte kwaliteit zijn. Sites die links krijgen van veel andere sites winnen aan autoriteit (in Google “PageRank” genoemd) in de ogen van zoekmachines, vooral als de sites die naar hen linken zelf ook gezaghebbend zijn.
  • Inhoud – Zoekmachines kijken niet alleen naar links, maar analyseren ook de inhoud van een webpagina om te bepalen of deze relevant is voor een bepaalde zoekopdracht. Een groot deel van SEO bestaat uit het creëren van inhoud die is gericht op de zoekwoorden waarnaar gebruikers van zoekmachines op zoek zijn.
  • Paginastructuur – De derde kerncomponent van SEO is de paginastructuur. Omdat webpagina’s in HTML worden geschreven, kan de structuur van de HTML-code van invloed zijn op het vermogen van zoekmachines om een pagina te beoordelen. Het opnemen van relevante zoekwoorden in de titel, URL, en headers van de pagina en ervoor zorgen dat een site crawlbaar is zijn acties die site-eigenaren kunnen nemen om de SEO van hun site te verbeteren.

Het zoekmachineoptimalisatieproces omvat het optimaliseren van elk van deze kerncomponenten van zoekmachinealgoritmen om hoger in de zoekresultaten te komen.

Zoekmachineoptimalisatie technieken

Begrijpen hoe zoekmachines werken is slechts de eerste stap in het proces van het verbeteren van de zoekresultaten van een site. Om de positie van een site daadwerkelijk te verbeteren, moet gebruik worden gemaakt van verschillende SEO-technieken om de site te optimaliseren voor zoekresultaten:

  • Keyword research – Keyword research is vaak het startpunt voor SEO en houdt in dat wordt gekeken op welke zoekwoorden een site al staat, op welke zoekwoorden concurrenten staan en op welke andere zoekwoorden potentiële klanten zoeken. Het identificeren van de termen die zoekers gebruiken in Google search en andere zoekmachines geven richting aan welke bestaande content kan worden geoptimaliseerd en welke nieuwe content kan worden gecreëerd.
  • Contentmarketing – Zodra potentiële zoekwoorden zijn geïdentificeerd, komt contentmarketing in beeld. Dit kan het bijwerken van bestaande inhoud zijn of het creëren van gloednieuwe stukken inhoud. Omdat Google en andere zoekmachines veel waarde hechten aan kwalitatief hoogwaardige content, is het belangrijk om te onderzoeken welke content er al is en een overtuigend stuk content te maken dat een positieve gebruikerservaring biedt en kans maakt op een hogere positie in de zoekmachineresultaten. Goede content heeft ook een grotere kans om gedeeld te worden op sociale media en links aan te trekken.
  • Linkbuilding – Omdat links van externe websites (in SEO-jargon “backlinks” genoemd) een van de belangrijkste rankingfactoren zijn bij Google en andere grote zoekmachines, is het verkrijgen van backlinks van hoge kwaliteit een van de belangrijkste hefbomen die SEO heeft. Dit kan het promoten van goede inhoud inhouden, het bereiken van andere websites en het opbouwen van relaties met webmasters, het indienen van websites bij relevante webdirectories, en het verkrijgen van pers om links van andere websites aan te trekken.
  • On-page optimalisatie – Naast off-page factoren zoals links, kan het verbeteren van de structuur van de pagina zelf enorme voordelen opleveren voor SEO, en dit is een factor die volledig onder controle staat van de webmaster. Veel voorkomende on-page optimalisatie technieken zijn het optimaliseren van de URL van de pagina om trefwoorden op te nemen, het bijwerken van de title-tag van de pagina om relevante zoektermen te gebruiken, en het gebruik van het alt-attribuut om afbeeldingen te beschrijven. Het bijwerken van de metatags van een pagina (zoals de meta description tag) kan ook nuttig zijn – deze tags hebben geen directe invloed op de zoekresultaten, maar kunnen het doorklikpercentage vanuit de SERPs verhogen. Zoekmachineoptimalisatie.
  • Site architectuur optimalisatie – Externe links zijn niet het enige dat telt voor SEO, interne links (de links binnen de eigen website) spelen ook een grote rol bij SEO. Dus een zoekmachine optimizer kan de SEO van een site verbeteren door ervoor te zorgen dat er naar de belangrijkste pagina’s wordt gelinkt en dat er relevante ankertekst wordt gebruikt in deze links om de relevantie van een pagina voor specifieke termen te helpen verbeteren. Het maken van een XML-sitemap kan ook een goede manier zijn voor grotere pagina’s om zoekmachines te helpen alle pagina’s van de site te ontdekken en te crawlen.
  • Semantische markup – Een andere SEO-strategie die SEO-experts gebruiken, is het optimaliseren van de semantische markup van een website. Semantische opmaak (zoals Schema.org) wordt gebruikt om de betekenis achter de inhoud van een pagina te beschrijven, zoals het helpen identificeren van wie de auteur van een stuk inhoud is of het onderwerp en type van de inhoud op een pagina. Het gebruik van semantische markup kan helpen bij het krijgen van rich snippets weergegeven in de zoekresultaten pagina, zoals extra tekst, review sterren en zelfs afbeeldingen. Rich snippets in de SERPs heeft geen impact op de search rankings, maar kan de CTR van search verbeteren, wat resulteert in een toename van organisch verkeer.

Top SEO tools

Als een vrij technische discipline, zijn er veel tools en software waar SEO op vertrouwt om te helpen met het optimaliseren van websites. Hieronder staan enkele veelgebruikte gratis en betaalde tools:

  • Google Search Console – Google Search Console (voorheen bekend als “Google Webmaster Tools”) is een gratis tool die door Google wordt aangeboden, en is een standaard tool in de toolkit van de SEO. GSC biedt rankings en verkeersrapporten voor top trefwoorden en pagina’s, en kan helpen bij het identificeren en oplossen van on-site technische problemen.
  • Google Ads Keyword Planner – Keyword Planner is een andere gratis tool van Google, als onderdeel van hun Google Ads product. Hoewel het is ontworpen voor betaald zoeken, kan het een geweldig hulpmiddel zijn om te gebruiken voor SEO, omdat het suggesties voor trefwoorden en zoekvolume voor trefwoorden biedt, wat nuttig kan zijn bij het doen van zoekwoordonderzoek.
  • Backlink analyse tools – Er zijn een aantal link analyse tools die er zijn, de twee belangrijkste zijn AHREFs en Majestic. Met backlinkanalysetools kunnen gebruikers analyseren welke websites naar hun eigen website linken, of naar de websites van concurrenten, en ze kunnen worden gebruikt om nieuwe links te vinden tijdens het linkbuilden. Zoekmachineoptimalisatie.
  • SEO-platforms – Er zijn veel verschillende SEO-platforms die veel van de tools samenbrengen die SEO nodig heeft om sites te optimaliseren met Zoekmachineoptimalisatie. Enkele van de meest populaire zijn Moz, BrightEdge, Searchmetrics en Linkdex. Deze platforms volgen keyword rankings, helpen met keyword onderzoek, identificeren on-page en off-page SEO mogelijkheden, en vele andere taken met betrekking tot SEO.
  • Sociale media – De meeste sociale mediasites hebben geen directe invloed op SEO, maar ze kunnen een goed hulpmiddel zijn om te netwerken met andere webmasters en relaties op te bouwen die kunnen leiden tot linkbuilding en mogelijkheden voor het plaatsen van gasten.

Zoekmachineoptimalisatie van zoekverkeer: van kliks naar conversies

Zoekmachineoptimalisatie goed gedaan kan de potentie hebben om drastisch verhogen van de hoeveelheid verkeer dat een website ontvangt, maar al dat zoekverkeer will’t helpen groeien van een bedrijf, tenzij het converteert in betalende klanten. Dit is waar conversiepercentage optimalisatie (CRO) in het spel komt.

Conversie optimalisatie houdt in het gebruik van methoden zoals A/B testen om wijzigingen aan te brengen op websites en de impact te meten die ze hebben op een site’s conversiepercentage. Succesvolle search marketeers weten dat alleen verkeer naar een site krijgen niet genoeg is, wat het verkeer doet als het eenmaal op de site is, is net zo belangrijk.

CRO was ooit een moeilijk en zeer technisch proces, maar dankzij software als Optimizely is het uitvoeren van tests om de conversie op uw site te verbeteren net zo eenvoudig als het invoegen van een enkele regel Javascript. Het beste van alles is dat Optimizely’s visuele editor u in staat stelt om wijzigingen aan te brengen op een site zonder dat u een enkele regel code hoeft te schrijven.