Selecteer een pagina

Optimalisering werving van nieuwe klanten

Veel verkopers gaan ervan uit met werving van nieuwe klanten met Google dat zij nieuwe klanten moeten ontmoeten waar zij zich bevinden. Dat is absoluut juist. Maar vandaag de dag schatten werknemers in de traditionele verkoop de vraag waar de klant precies opgehaald wil worden vaak verkeerd in. Digitalisering heeft het consumentengedrag drastisch veranderd, en de hedendaagse marketing moet zich hieraan aanpassen om succesvol te zijn.

Want het verkoopgesprek begint niet meer dan de aardige meneer met de monsterkoffer voor de deur staat! Integendeel, wie zijn doelklanten te agressief aanpakt, roept vandaag alleen maar weerstand op. Wat vroeger leidde tot direct succes bij het werven van nieuwe klanten, wordt nu gezien als een wanhoopsstrategie.

Want vandaag de dag willen nieuwe klanten zelf bewust bepalen wanneer en waar zij actief worden en zich als potentiële kopers kenbaar maken. Voor moderne marketing betekent dit dat strategieën voor het werven van nieuwe klanten volledig moeten veranderen – want de belangrijke vraag is niet langer: “Hoe kan ik nieuwe klanten benaderen?” maar: “Hoe kan ik ervoor zorgen dat nieuwe klanten mij vinden?”

Geschat wordt dat klanten vandaag de dag al 57% van het verkoopproces op eigen houtje hebben doorlopen voordat ze bij een bedrijf aankloppen. Maar voor verkopers betekent dat niet dat ze maar 43% van hun werk hoeven te doen! Omdat het verkoopgesprek vandaag de dag digitaal begint.

Klanten kunnen een bedrijf alleen vinden als het online aanwezig is. En hoe transparanter een bedrijf zich online presenteert, hoe meer informatie het verstrekt, hoe sneller nieuwe klanten vertrouwen opbouwen en een emotionele band opbouwen. Want daar draait het vandaag allemaal om – vertrouwen en een gevoel van welzijn.

Vanuit het oogpunt van de verkoop is elke activiteit op het internet dus al een begin van een verkoopgesprek om nieuwe klanten te werven en dient als eerste belangrijke stap op weg naar meer verkoop. Deze eerste stap is om een basis van vertrouwen op te bouwen, maar om deze stap te kunnen zetten, moet SEO eerst komen!

Geen zichtbaarheid zonder SEO

In de analoge wereld is het voor elk bedrijf duidelijk dat succes rechtstreeks afhankelijk is van de locatie. De kleinste kiosk kan een goudmijn zijn in een drukke stationshal, maar op een eenzame landweg zal hij de bedrijfskosten niet kunnen dekken.

Want zichtbaarheid is alles als het gaat om het werven van nieuwe klanten, en dit geldt net zo goed voor startende ondernemingen met een klein reclamebudget als voor wereldwijd opererende bedrijven. Als je er niet bent, kun je niet gevonden worden. En aangezien klanten tegenwoordig liever zelf actief op zoek gaan, is zichtbaarheid belangrijker dan ooit.

Maar weinig klanten wandelen vandaag door de stad om verrast te worden. Zelfs degenen die dat wel doen, hebben hun smartphone in de hand en gebruiken de Google-zoekmachine om te zoeken naar aanbiedingen die hen interesseren voordat zij de volgende hoek omslaan op hun wandeling door de stad.

De nadruk moet dus absoluut liggen op zichtbaarheid op het internet en al vanaf de tweede of derde pagina van een zoekmachine begint de eenzame landweg. Elk bedrijf moet dus vechten voor een plaats in de stationshal en hier kan men niet om SEO heen. Om SEO effectief te doen, moet je begrijpen hoe zoekmachines werken.

Het “verkooppraatje” met de zoekmachine

Een zoekmachine moet net als iedere andere klant overtuigd worden van de toegevoegde waarde van een product. Alleen in de ogen van de zoekmachine is de website het product dat hij kiest. Om een pagina te optimaliseren, moet je je afvragen wat een zoekmachine nodig heeft, want Google en co. willen ook hun doelklanten bereiken.

En dat doen ze door de best mogelijke inhoud weer te geven in antwoord op zoekopdrachten. Want gebruikers gebruiken zoekmachines altijd om een specifieke reden: zij hebben een probleem en willen dat oplossen. Goede inhoud moet dus oplossingen bieden, en dat kan op vele manieren.

Bijvoorbeeld door middel van gespecialiseerde artikelen die de expertstatus van een bedrijf onderstrepen, maar die gemakkelijk te lezen zijn. Of door stapsgewijze instructies waarmee klanten kleine problemen zelf kunnen oplossen.

Als deze instructies hebben gewerkt, zullen de lezers het bedrijf dat de inhoud heeft geleverd als betrouwbaar beoordelen en het onthouden – zo is de eerste stap naar het opbouwen van vertrouwen gezet en neemt de kans toe dat de klant zich tot dit bedrijf zal wenden wanneer hij deskundige hulp nodig heeft bij een groot probleem.

Zoekmachines houden dus van inhoud die hun gebruikers helpt problemen op een concrete manier op te lossen. Maar hoewel algoritmes steeds slimmer worden, zien ze websites nog steeds niet zoals mensen dat doen. Dit komt omdat zoekmachines alleen kunnen inlezen wat hun ter beschikking wordt gesteld naar gelang van hun behoeften.

De crawlers zijn niet in staat om video’s of foto’s te bekijken, noch vinden zij animaties interessant die voor websitebeheerders zouden kunnen overkomen als een originele blikvanger die hun site onderscheidt van andere sites. Voor de programma’s die de pagina’s doorzoeken om ze als relevante zoekresultaten te classificeren, zijn dergelijke foefjes slechts witte vlekken.

Vooral voor het werven van nieuwe klanten moet een website zo worden voorbereid dat zoekmachines de inhoud als echt nuttig classificeren. En daarvoor hoeft het wiel niet opnieuw te worden uitgevonden, want er zijn beproefde recepten om met SEO op de voorpagina’s te komen.

SEO gebruiken bij het werving van nieuwe klanten

Om nieuwe klanten te werven en doelgroepen te bereiken, moet een website dus eerst en vooral voldoen aan de richtlijnen van de zoekmachines. Om de rangschikking van een pagina te verbeteren, moeten verschillende maatregelen met elkaar in verband worden gebracht, omdat zij alle van invloed zijn op de positie van een pagina in de zoekresultaten.

Op trefwoorden geoptimaliseerde inhoud

Werving van nieuwe klanten

werven van nieuwe klanten

Zoekmachines leiden de inhoud van een artikel af uit de zogenaamde trefwoorden. Trefwoorden zijn dus sleutelwoorden waaruit conclusies kunnen worden getrokken over het onderwerp, maar tegenwoordig zijn deskundigen voorzichtig geworden met het vermelden van de optimale zoekwoorddichtheid in de vorm van een percentage. Belangrijker is de zogenaamde holistische inhoud, d.w.z. inhoud waarin de trefwoorden ook worden gevarieerd en af en toe door synoniemen worden vervangen. Werving van nieuwe klanten

Plaatsing van trefwoorden bij het werving van nieuwe klanten

Werving van nieuwe klanten om Google te helpen bepaalde trefwoorden als relevante inhoud te beoordelen, moeten deze in de hoofdtitel, in de eerste en de laatste alinea van de tekst en, in variaties, ook in de subkoppen van de tekst voorkomen.

Opmaak

leesbaarheid is tegenwoordig ook een belangrijk criterium voor zoekmachines bij de beoordeling van inhoud. Lange doorlopende teksten worden niet als gebruikersvriendelijk beschouwd, aangezien veel lezers de inhoud van een artikel eerst doorbladeren alvorens te besluiten of zij het in zijn geheel zullen lezen. De programma’s herkennen of een pagina gemakkelijk te lezen is aan het feit dat de tekst onderverdelingen bevat, niet te lange alinea’s en blikvangers zoals opsommingen met opsommingstekens.

Linkstructuur

uit de structuur van de links binnen een pagina maken crawlers op of de pagina op een gebruiksvriendelijke manier is vormgegeven en verdere relevante inhoud over het onderwerp biedt, een groot pluspunt in de race om de beste plaatsen. Links van andere sites zijn ook een belangrijke aanwijzing, want als andere sites linken naar de artikelen van een domein, gaan zoekmachines ervan uit dat de inhoud nuttig is. De pagina wordt daarom als betrouwbaar beschouwd. Werving van nieuwe klanten

Snelheid, ontwerp en verblijfsduur

Kleine dingen met een groot effect zijn de laadtijd van een pagina en de vraag of het ontwerp responsief is, d.w.z. of het ook gebruiksvriendelijk is op verschillende mobiele apparaten. Uit de verblijfsduur van de gebruiker kunnen ook conclusies worden getrokken over de vraag of de zoekresultaten bevredigend waren. Hoe hoger het bouncepercentage op een pagina, hoe groter de kans dat de pagina wordt afgewaardeerd als niet relevant.