Zoekmachine optimalisatie » Wat is SEO? Definitie en basisprincipes, alles wat u moet weten – De Rebelics SEO-gids!

Wil je in 2021 echt aan de slag met je website? Dan zit je hier precies goed! In onze SEO (Search Engine Optimization) gids vind je alles (en we bedoelen echt ALLES) dat je nodig hebt om je website in topvorm te krijgen voor topposities in Google – niet alleen voor 2021, maar ook daarna.

Maak je geen zorgen: het wordt praktisch! Natuurlijk zorgen we ook voor de nodige basiskennis, maar voor het grootste deel hebben we stevige tips en best practices op een rijtje gezet waarmee je direct aan de slag kunt met je zoekmachine optimalisatie.

Voorbeeld voor een Google SERP

SEO is een subcategorie van zoekmachinemarketing (ook wel SEM, Engels: Search Engine Marketing) en naast SEA de belangrijkste methode waarmee je websites via zoekmachines zichtbaar kunt maken voor potentiële klanten. Zoekmachineoptimalisatie is in principe verdeeld in twee gebieden: Offpage-optimalisatie (Offpage SEO) en Onpage-optimalisatie (Onpage SEO).

Waarom is SEO belangrijk? –

Doelen en voordelen van zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie is een gericht proces dat tot doel heeft de positie van een website in de organische zoekresultaten te verbeteren. Het doel van SEO is duidelijk: de hoogst mogelijke positionering in de SERP’s. Dat is echter lang niet alles wat u kunt bereiken met SEO-optimalisatie. We hebben hier de belangrijkste SEO-doelen voor je samengevat.

Wat zijn de doelen van zoekmachine optimalisatie?

1. Zichtbaarheid op het net Wie sterke posities in de SERP’s behaalt (idealiter in de top 10 zoekmachines zoals Google en Co.) wordt zichtbaar.

2. Meer bezoekers Meer zichtbaarheid betekent ook meer bezoekers. Zo spreek je meer klanten aan met SEO zoekmachine optimalisatie.

3. Conversies & sales Idealiter, met meer bezoekers, stijgen ook de conversies (of het aantal leads) en dus de omzet.

4. Branding & Image Wie in de top 10 zoekmachines staat voor relevante zoektermen wordt bekend. Met de optimalisatie versterkt u – bijvoorbeeld naast online reputatiemanagementmaatregelen – ook uw imago.

In de regel zijn deze vier doelen nauw met elkaar verbonden: Meer zichtbaarheid betekent meer verkeer en dus meer conversies, leads en verkopen. Het versterken van het imago en de branding via de organische zoekresultaten is een handig neveneffect waarop je kunt voortbouwen met verdere online marketingmaatregelen.

Wat zijn de voordelen van zoekmachine optimalisatie?

SEO is niet de enige methode in online marketing, maar het is een van de sterkste en meest lonende. Hieronder hebben we de belangrijkste voordelen van SEO samengevat:

1. Kostenefficiënt Hoewel SEA kosten per klik op de advertentie maakt, is het klikken op uw website in de SERP’s volledig gratis voor u.

2. Duurzaam Zoekmachineoptimalisatie is duurzaam en langdurig. Een sterke ranking voor relevante zoektermen wordt zorgvuldig opgebouwd en kan vervolgens op lange termijn behouden blijven.

3. Flexibel & meetbaar In tegenstelling tot veel andere marketingmaatregelen kan de effectiviteit van de optimalisatie worden gemeten. Zodra er problemen zijn met de ranking kunnen er snel en flexibel maatregelen worden genomen. Ook kunt u snel reageren op veranderingen in de markt.

4. Basis voor meer Een goed gepositioneerde en sterk gepositioneerde website is uw boegbeeld en een basis voor vele andere online marketingmaatregelen. Zoekmachineoptimalisatie is ook een ideaal startpunt voor SMM, PR en andere doeleinden.

Wie heeft SEO nodig?

SEO is zinvol als…

•… een website wordt niet gevonden en heeft daarom zeer weinig verkeer.

•… een website verschijnt in de SERP’s, maar geen verkeer of conversies.

•… een website is zichtbaar, maar kan niet gevonden worden voor relevante zoekopdrachten.

• … een website plotseling ernstige rankingverliezen heeft.

•… een website is bestraft door Google.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

SEO is gebaseerd op een eenvoudig principe: om potentiële klanten te bereiken met een website, moet deze verschijnen in relevante zoekopdrachten via zoekmachines zoals Google.

Google & Co. willen gebruikers altijd het best mogelijke antwoord geven op hun zoekopdracht. Zoekmachines staan ​​voor een grote taak: ze moeten begrijpen wat gebruikers willen en vervolgens beoordelen welke websites uit de miljoenen aan deze wens voldoen.
Zoekmachines hebben hiervoor speciale algoritmen ontwikkeld, dat wil zeggen programma’s die websites aan de hand van bepaalde criteria onderzoeken en evalueren. Men spreekt hier van zogenaamde rangschikkingscriteria.

Deze zijn van invloed op alle aspecten van een website, d.w.z. inhoud, technologie, ontwerp en netwerken op internet.
De taak van Google Search Engine Optimization is om websites precies aan te passen aan de rankingcriteria die Google stelt.

Zoekmachineoptimalisatie (of SEO) is onderverdeeld in onpage-optimalisatie (ook onsite-optimalisatie) en offpage-optimalisatie (ook offsite-optimalisatie).

Wat betekent offpage-optimalisatie?

De term “offpage” beschrijft alles wat niet op de website zelf te vinden is. Offpage-optimalisatie omvat daarom vooral zogenaamde linkbuilding.

Offpage optimalisatie is een van de twee pijlers waarop het succes van een website is gebaseerd. Als een netwerk van referenties en aanbevelingen verankert het een pagina op het web.

Wanneer Google een website analyseert en evalueert, kijkt de zoekmachine ook hoe de pagina op het web is genetwerkt. Het idee erachter: Als anderen naar een pagina verwijzen, komt dit neer op een aanbeveling. Deze aanbevelingen – oftewel links – worden backlinks genoemd en hebben een positief effect op de ranking van een pagina.

Als het gaat om linkbuilding, moet u daarom voorzichtig te werk gaan en plannen voor de lange termijn. Er wordt consequent en continu een gezond backlink netwerk van hoge kwaliteit opgebouwd.