Selecteer een pagina

Zoekmachineoptimalisatie / SEO

zoekmachineoptimalisatie

zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie of SEO (Engels voor Zoekmachineoptimalisatie) verwijst naar alle maatregelen die geschikt zijn om de plaatsing van een website in de organische zoekresultaten van zoekmachines te verbeteren en zo het verkeer te vergroten. De specialiteit van deze marketingstrategie ligt aan de ene kant in de hoge waarde van het zoekmachineverkeer vanwege de nabijheid van de actie. Aan de andere kant is SEO de enige marketingstrategie die lange tijd verkeer kan blijven leveren, zelfs als er niet meer in wordt geïnvesteerd.

Belangrijke onderdelen van zoekmachine-optimalisatie zijn onder meer het creëren of verbeteren van relevante en unieke inhoud, het gebruik van passende trefwoorden, title-tags of metabeschrijvingen en interne links op de website. Met name links van andere sites die naar uw eigen site leiden, zijn essentieel voor een goede ranking.

Google probeert als leidende zoekmachine websites te beoordelen met behulp van een algoritme volgens de normen van een menselijke lezer. Ook de rangschikking wordt op basis van deze criteria opgesteld.
Zoekmachineoptimalisatie kan daarom potentieel zeer goedkoop en dus winstgevend verkeer opleveren. Tegenwoordig is de concurrentie echter navenant sterk en de eisen van zoekmachines voor hoogwaardige content zorgen ervoor dat SEO steeds duurder en dus minder winstgevend wordt.

Met de snelle toename van mobiel zoeken moet ook de aanpak van SEO veranderd of in ieder geval aangepast worden. Bovendien moet worden benadrukt dat een optimalisatie niet eenmalig, maar herhaaldelijk moet worden uitgevoerd om niet alleen de ranking op zoekmachines tijdelijk te verbeteren, maar ook om deze op lange termijn te beïnvloeden. De twee belangrijkste onderwerpen in SEO zijn on-page en off-page SEO (zie linkbuilding). Van Google’s focus op unieke inhoud met toegevoegde waarde, is contentmarketing gegroeid als een verwante discipline.

 

Digital Marketing die iets oplevert

SEM campagnes stimuleren doelgericht verkeer en zorgen voor omzetverhoging bij onze klanten. Zoekmachines houden van goed geschreven en originele inhoud, tekst met waarde en die wordt geleverd in een semantische structuur die Google kan lezen.

Bedrijf SEM houdt in dat wordt geanalyseerd hoe de inhoud op een webpagina is georganiseerd en gestructureerd. SEO is een integraal onderdeel van elk bedrijf SEM-strategie gericht op het verwerven van digitaal verkeer van Google.  Vaker wel dan niet, inhoud van de site gewoon herhaalt dezelfde ideeën en gedachten als die van concurrenten. Een solide SEM-campagne omvat het creëren van originele inhoud die hoog zal ranken, een bedrijf zal verkopen en vervolgens digitale marketing zal gebruiken om webpagina verkeer te genereren.

UX and Agency Design Structure

Een van de belangrijkste aspecten van zoekmachinemarketing is het kijken naar de gebruikerservaring (UX). Bedrijven die boeiende content bieden, houden bezoekers langer op een website en verlagen het bouncepercentage. Laten we eens kijken naar dit scenario:

Een bezoeker vindt uw site hoog in een zoekmachine en klikt erop om uw website te bezoeken. Als ze onmiddellijk terugkeren naar de zoekmachine is dat een duidelijk teken dat uw website niet voldeed aan de zoekopdracht. Niet elke bezoeker gaat houden van wat je te bieden hebt en elke site heeft bounces. Maar als de bounce-rate hoog is, vertelt het zoekmachines dat een webpagina niet zou moeten scoren voor dat trefwoord. Mensen op een website houden en veel inhoud bieden die informatie of oplossingen biedt, verlaagt de bounce-rates.

Websites die meerdere vormen van media op een pagina opnemen, kunnen het bouncepercentage verlagen. Uit gegevens van Google over digitaal verkeer blijkt dat webpagina’s met veel video of grafische elementen de aandacht veel gemakkelijker vasthouden dan alleen tekst.

Onderzoek om concurrenten te verslaan

In veel gevallen kunnen sociale sites SEO en SEM een boost geven door meer relevante en ondersteunende inhoud te bieden voor het opbouwen van een bedrijfsentiteit. Veel SEM-bureaus vechten voor een beperkt aantal beschikbare posities op de resultatenpagina van een zoekmachine. Als een bedrijf meerdere van deze posities kan bezetten verhoogt het niet alleen het verkeer maar, nog belangrijker, het neemt een slot in die een concurrent anders zou innemen.

Een goed SEM bureau kan zorgen voor meerdere digitale vermeldingen van hetzelfde bedrijf in de zoekresultaten om een bedrijf te brandmerken en geloofwaardigheid op te bouwen. “Het is duidelijk dat het een goed bedrijf is als Google meerdere resultaten retourneert voor hetzelfde bedrijf.” Meerdere listings zorgt voor de perceptie dat een bedrijf groter is en meer voeling heeft met een markt.