Zoekmachineoptimalisatie / SEO

Zoekmachineoptimalisatie of SEO (Engels voor Zoekmachineoptimalisatie) verwijst naar alle maatregelen die geschikt zijn om de plaatsing van een website in de organische zoekresultaten van zoekmachines te verbeteren en zo het verkeer te vergroten.

De specialiteit van deze marketingstrategie ligt enerzijds in de hoge waarde van het zoekmachineverkeer vanwege de nabijheid van de actie. Aan de andere kant is SEO de enige marketingstrategie die lange tijd verkeer kan blijven leveren, zelfs als er niet meer in wordt geïnvesteerd.

Belangrijke onderdelen van zoekmachineoptimalisatie zijn onder meer het creëren of verbeteren van relevante en unieke inhoud, het gebruik van passende trefwoorden, title-tags of metabeschrijvingen en interne links op de website. Met name links van andere sites die naar uw eigen site leiden, zijn essentieel voor een goede ranking.

Google probeert als leidende zoekmachine websites te beoordelen met behulp van een algoritme volgens de normen van een menselijke lezer. Ook de rangschikking wordt op basis van deze criteria opgesteld.

Zoekmachineoptimalisatie kan daarom potentieel zeer goedkoop en dus winstgevend verkeer opleveren. Tegenwoordig is de concurrentie echter navenant sterk en de eisen van zoekmachines voor hoogwaardige content zorgen ervoor dat SEO steeds duurder en dus minder winstgevend wordt.

Met de snelle toename van mobiel zoeken moet ook de aanpak van SEO veranderd of in ieder geval aangepast worden. Bovendien moet worden benadrukt dat een optimalisatie niet eenmalig, maar herhaaldelijk moet worden uitgevoerd om niet alleen de ranking op zoekmachines tijdelijk te verbeteren, maar ook om deze op lange termijn te beïnvloeden.

De twee belangrijkste onderwerpen in SEO zijn on-page en off-page SEO (zie linkbuilding). Van Google’s focus op unieke inhoud met toegevoegde waarde, is contentmarketing gegroeid als een verwante discipline.