Selecteer een pagina

Zowel startups als bedrijfsgiganten gebruiken het SEO-proces om met minimale kosten de zoekmachineranking te verbeteren bij de lokale zoekopdrachten, maar velen hebben onrealistische verwachtingen van hun SEO-campagnes. Zij stellen zich voor om in een paar weken of zelfs dagen de felbegeerde eerste-pagina-status in de zoekresultaten van Google te bereiken.

In werkelijkheid duurt het veel langer dan een paar dagen voordat SEO resultaten oplevert. Het is geen sprint die een uiterste inspanning vergt voor een korte duur. In plaats daarvan is het s als een marathon die doorzettingsvermogen, voorbereiding en – vooral – tijd vergt. Maar alleen omdat iets een langdurige inzet vereist, betekent dat dan dat het de inspanning niet waard is?

Integendeel. Sommige van de beste dingen in het leven komen pas na een aanzienlijke investering van tijd en moeite. Huwelijk, diploma’s, lichamelijke fitness en hoge functies in het bedrijfsleven zijn enkele voorbeelden. De meeste mensen hebben wel een algemeen idee van hoe SEO werkt, maar weinigen begrijpen hoe lang het meestal duurt voor het werkt.

Om het meeste uit uw SEO-campagne te halen en onrealistische verwachtingen te vermijden, is het s belangrijk om het proces te begrijpen. Hier zijn een paar strategieën die u kunt gebruiken om op de lange termijn in het SEO-spel te blijven.

Begrijp de SEO-tijdlijn

SEO lokale zoekopdrachten

SEO lokale zoekopdrachten

Als u niet in dagen of zelfs weken resultaten van uw optimalisatiecampagne kunt verwachten, hoe lang duurt het dan wel voor uw inspanningen vruchten afwerpen? Het antwoord is niet voor iedereen hetzelfde. Maar de volgende SEO tijdlijnen kunnen u een basisidee geven van hoe lang de verschillende stappen in het proces kunnen duren:

  1. Site Audit/Website-Analyse: twee tot vier weken
  2. Technische veranderingen: twee tot drie maanden
  3. Keyword onderzoek: één tot drie weken
  4. Contentvernieuwing: twee tot drie maanden
  5. Link Acquisition Campaign: drie tot vier maanden

Deze stappen kunnen meer of minder tijd in beslag nemen dan hierboven geschetst. De huidige staat van uw website, uw budget en uw gevoel van urgentie kunnen allemaal van invloed zijn op hoe lang elke stap voor u duurt. De meeste bedrijven moeten er echter naar streven om bij het opbouwen van een SEO-strategie aan de bovenstaande tijdlijnen te voldoen. Nu u weet hoe lang SEO resultaten kunnen duren, volgt hier s een diepgaande kijk op elke stap die in het gemiddelde SEO proces zit.

Site Audit/Website Analyse

Voordat u uw website kunt optimaliseren, moet u weten waar het aan schort. Het analyseren van uw website en uw inhoud is de eerste stap die u moet nemen bij het opstellen van een optimalisatiestrategie. U kijkt waarschijnlijk elke dag naar uw website, maar het s tijd om hem met een kritisch oog te bekijken. Beter nog, huur een professional in om uw site door te lichten en naar de volgende zwakke punten te zoeken:

  • Laadtijd van de site: Wist u dat 53% van de bezoekers een website verlaat als ze drie seconden of langer moeten wachten om de site te laden? Bovendien, als uw site te langzaam laadt, zal uw SEO-rank slecht zijn. Dit komt omdat Google hoge rangen reserveert voor sites die goede laadtijden hebben.
  • Ranking met domeinautoriteit: Wist u dat iedereen een snelle online zoekopdracht kan uitvoeren om te weten te komen hoe gezaghebbend uw site is bij de lokale zoekopdrachten? Aan elke website wordt een score voor de domeinautoriteit toegekend. SEO is een van de factoren die bepalen hoe hoog uw score is.
  • Robots: Sites met goede SEO-strategieën hebben geen grote disallows verbonden aan hun robots.txt bestand. Crawlers van robots moeten toegang hebben tot belangrijke delen van uw site om ze te kunnen indexeren. Sites die crawlers de toegang tot belangrijke delen ontzeggen, hebben over het algemeen een SEO-probleem. U kunt uw robots.txt bestand nakijken en ervoor zorgen dat alleen eenvoudige gedeelten van uw site crawlers niet toelaten. Om te beginnen typt u uw domeinnaam in uw browser, gevolgd door “/robots.txt”.
  • Onsite inhoud: De term “onsite inhoud” omvat alles van uw Home Page tot onsite blogs. Voor SEO-doeleinden moet een site regelmatig kwaliteitsinhoud vrijgeven om goed te scoren in de zoekmachineresultaten. De meeste websites geven blogberichten uit volgens een schema voor optimalisatiedoeleinden. Een inactieve blog is een zeker teken van een ondoeltreffende SEO strategie.
  • H-tags: Header tags geven uw artikel context en structuur. Zij geven de lezers ook een momentopname van waar uw pagina over gaat. Uw belangrijkste header-tag moet in H1-formaat zijn en is de titel van uw pagina. Kopteksten in H2-formaat zijn secundair en lijken veel op boekhoofdstukken. Zij vertellen de lezer welke hoofdonderwerpen uw pagina of artikel behandelt. Alle andere koppen (H3 tot en met H6) fungeren als subkoppen binnen elke H2 sectie. Om de kopteksten voor SEO te optimaliseren, voegt u relevante trefwoorden toe en maakt u ze kort en interessant.
  • Sitemap: Een sitemap is een lijst van pagina’s van een website s. Goed georganiseerde websites hebben meestal sitemaps en zijn gemakkelijk indexeerbaar. Websites die niet indexeerbaar zijn hebben over het algemeen slechtere SEO-rankings. Als u niet weet of uw website een sitemap heeft of niet, dan heeft hij dat waarschijnlijk niet. U kunt het altijd controleren door uw URL in uw browser in te typen, gevolgd door “sitemap.xml”.
  • Meta-inhoud: Elke webpagina op uw site moet een title-tag en meta description hebben. Title tags zijn het belangrijkst voor SEO en kunnen uw ranking beïnvloeden bij de lokale zoekopdrachten. Title tags verschijnen als aanklikbare koppen in de resultaten van zoekmachines. Zij zijn kort (50-60 tekens) en bevatten een of meer trefwoorden en een merknaam. Zij geven potentiële klanten een snelle samenvatting van waar uw pagina over gaat. Metabeschrijvingen zijn iets langer (tot 155 tekens) en vatten de inhoud van een pagina op uw website samen. Zonder deze beide elementen is uw website niet geoptimaliseerd voor SEO.

Als u zich verloren voelt en niet weet hoe u uw website op deze dingen moet analyseren, maak u dan geen zorgen. U hoeft er niet zelf doorheen te strompelen als u niet zeker of gekwalificeerd bent. Er zijn professionele bedrijven die gespecialiseerd zijn in website-audits met lokale zoekopdrachten. Zij zullen u bruikbare informatie geven om u te helpen uw SEO proces te versterken. Een grondige audit kan twee tot vier weken duren, afhankelijk van de staat waarin uw website verkeert en hoe snel uw auditor is.

Technische veranderingen

Gewapend met de resultaten van uw website-audit kunt u een actieplan opstellen dat technische veranderingen aan uw website omvat. Vergeet niet dat alle aspecten van uw site optimaal moeten functioneren voor de beste resultaten. Het maakt niet uit op welke technische verandering u zich het eerst richt, als u maar zo snel mogelijk aan alles toekomt. Hier zijn een paar technische SEO veranderingen die u misschien wilt doorvoeren na uw audit:

  • Elimineer dubbele content
  • Verhelp of verwijder gebroken links en pagina’s
  • Laadtijd van site verkorten
  • SSL (secure sockets layer)
  • Toxische backlinks identificeren en verwijderen
  • Een XML-sitemap maken en indienen
  • Pagina’s toegankelijk maken voor crawlers
  • Optimaliseren voor mobiel
  • Beveilig uw site met HTTPS

Gebruik de feedback van uw audit om te bepalen welke technische veranderingen u aan uw website moet aanbrengen. Afhankelijk van het aantal wijzigingen dat u moet aanbrengen, kunt u ervan uitgaan dat u dit proces in ongeveer twee tot drie maanden kunt afronden.

Keyword onderzoek

Keyword research is een van de belangrijkste aspecten van een goede SEO aanpak. Als u niet de juiste trefwoorden in uw inhoud gebruikt, zal het moeilijker zijn voor klanten om u online te vinden. Maar hoe onderzoekt en kiest u nu precies de juiste trefwoorden voor uw inhoud? Hier zijn een paar suggesties om u op weg te helpen:

  • Brainstorm een lijst van onderwerpen die verband houden met de producten die u aanbiedt. Kies onderwerpen die uw doelklant interesseren.
  • Bedenk belangrijke woorden die verband houden met de onderwerpen die u hebt gekozen. Dit zijn woorden waarop klanten waarschijnlijk zullen zoeken als zij meer over de onderwerpen te weten willen komen.
  • Type uw onderwerpen in op reddit. U zult een verscheidenheid van trending threads ontdekken waar uw doelgroep tijd doorbrengt. Als u eenmaal relevante threads hebt gevonden, analyseer ze dan. Zoek naar vragen en termen die uw doelgroep veel gebruikt. Let vooral op sleutelwoorden die vaak voorkomen. U kunt dit ook doen op populaire forums zoals Facebook, LinkedIn en Instagram.
  • Gebruik Google om populaire trefwoorden te ontdekken. Google is een gratis hulpmiddel dat u eindeloos veel ideeën voor trefwoorden en onderwerpen kan geven. Typ de onderwerpen en trefwoorden die u al gekozen hebt in Google en kijk welke andere voorgestelde termen naar boven komen bij de lokale zoekopdrachten. Bedenk dat Google enorme hoeveelheden gegevens heeft over trefwoorden die met uw onderwerpen te maken hebben. Als de zoekmachine een trefwoord of zinsnede suggereert, kunt u er zeker van zijn dat veel mensen ernaar zoeken.
  • Download hulpmiddelen voor zoekwoordenonderzoek. Sommige zijn gratis, andere kosten geld. Google s Keyword Planner is een populair en zeer betrouwbaar hulpmiddel om uw zoekwoorden te plannen. Zoals u misschien al geraden hebt, komen de gegevens die u uit dit hulpmiddel krijgt rechtstreeks uit het uitgebreide adresboek van Google. Hoewel de Keyword Planner vooral bedoeld is om bedrijven te helpen effectieve Google advertentiecampagnes op te zetten, kan het ook uw SEO strategie ten goede komen.
  • Kies zowel long-tail als short-tail zoekwoorden. Long-tail zoekwoorden omvatten ten minste drie woorden. Zij zijn specifiek en krijgen niet veel zoekvolume. Maar ze zijn meestal minder concurrerend, wat betekent dat u sneller resultaten zult zien als u ze gebruikt. Zinnen zoals “hoge damesschoenen kopen s” en “top kinder s kledingmerk” zijn long tail. Short-tail keywords hebben drie of minder woorden. Zij zijn breder dan hun long-tail tegenhangers. Short-tail zoekwoorden zijn concurrerender, maar zijn nog steeds belangrijk om in uw SEO-proces te gebruiken.
  • Beperk uw zoekwoorden. U kunt gegevens over zoekvolumes gebruiken om uit te zoeken op welke zoekwoorden uw klanten het vaakst zoeken. U kunt ook de kosten-per-klik statistieken analyseren om uit te zoeken of mensen die op bepaalde zoekwoorden zoeken uiteindelijk geld uitgeven. Google Trends kan u nog meer inzicht geven in de doeltreffendheid van de door u gekozen trefwoorden bij de lokale zoekopdrachten.

Uw werk houdt niet op zodra u de top trefwoorden voor uw inhoud hebt geïdentificeerd. Herbekijk uw trefwoordenstrategie regelmatig om er zeker van te zijn dat ze nog werkt. Breng indien nodig veranderingen aan om organisch verkeer naar uw site te blijven leiden.

Content vernieuwen

Nu u hebt uitgezocht welke trefwoorden u in uw inhoud wilt gebruiken, is het tijd om uw website op te frissen. Om onnodige herschrijvingen en enorme hoofdbrekens te vermijden, gaat u vooruit met een duidelijke strategie in gedachten. Maak elk stukje inhoud met optimalisatie in gedachten. Hier zijn een paar doelen om naar te streven bij het maken en vrijgeven van onsite en offsite inhoud:

  • Controleer uw trefwoordengebruik. U hebt nu waarschijnlijk al een enorme lijst trefwoorden, maar ze allemaal in elk stukje inhoud proppen kan omslachtig zijn. Het kan ook de leesbaarheid negatief beïnvloeden. Te veel trefwoorden gebruiken (vooral als ze niet relevant zijn) in een enkel stuk inhoud is “keyword stuffing.” Deze praktijk kan uw ranking bij zoekmachines schaden. Gerenommeerde bedrijven proberen hun trefwoorden strategisch in hun inhoud te plaatsen. Gebruik de “Find” functie om uit te vinden of een enkel trefwoord te vaak in uw blogbericht of webpagina voorkomt.
  • Creëer nuttige, boeiende inhoud. Op het internet zijn webpagina’s en blogberichten te vinden over elk denkbaar onderwerp. Ook over lokale zoekopdrachten. Breng waarde voor uw lezers en voorkom dat u in de mêlee verdwaalt. Breng altijd kwaliteitsinhoud uit die s nauwkeurig, deelbaar en interessant is.
  • Voeg een oproep tot actie in. Oproepen tot actie zijn essentieel in elk goed SEO-proces. Naast het gebruik van relevante trefwoorden en het maken van kwaliteitsinhoud, moet u uw lezers naar een gewenste actie leiden. Uw oproep tot actie kan variëren naargelang de actie die u wilt bereiken. U zou uw lezers bijvoorbeeld kunnen uitnodigen om een gratis consult te plannen. Of u zou hen kunnen aanmoedigen om de “new car” sectie van uw online catalogus door te bladeren.

Gebruik deze nuttige tips om inhoud te maken die uw lezers zullen willen lezen en delen. Bedenk dat één enkele tikfout een schaduw van twijfel over uw inhoud kan werpen en u als een amateur kan doen overkomen. Laat altijd een redacteur uw werk nakijken voordat u het publiceert.